Design Cabinet CZ

08.08. 2025 - 14.09. 2025

Kde ty všechny kytky jsou

Výstavy

Textilní tisk: oděvy a šátky 1920 – 1990

Do 14. září 2025 je možné v pražském Uměleckoprůmyslovém museu shlédnout zajímavou výstavu, která potěší nejen ženy. 

Hlavním tématem výstavního projektu je tisk na textilu, jedna z nejstarších disciplín textilní výroby. Téma je nahlíženo z mnoha úhlů: jako nositel výtvarných tendencí, jako materiál na výrobu oděvů a šátků, které se vedle role módního doplňku mohou stát také nástrojem různorodých sdělení. Každá látka má svůj příběh výrobní, estetický i lidský, příběh v určitém smyslu jedinečný. Výstava se snaží doložit komplex vztahů mezi tištěným textilem, módou, historií a také lidskou individualitou. Průběžným tématem je sledování vývoje jednotlivých typů vzorů napříč desetiletími, kde se střetávají výtvarné, technické i ideové vlivy.

Exponáty jsou na výstavě členěny do dvou hlavních okruhů. První z nich demonstruje na módních oděvech nejrozšířenější základní tištěné vzory, které se staly trvalou součástí módního systému. V souvislosti s vývojem dobových módních trendů se tyto vzory v jednotlivých desetiletích uplatnily svým způsobem a s odlišnou intenzitou. Podle tohoto klíče jsou oděvy soustředěny do skupin dominantních tvarů: od teček/puntíků, pruhů, různě stylizovaných květin, vzorů inspirovaných kašmírem až po motivy geometrizující a abstraktní. Druhý výstavní okruh se zaměřuje na tištěný šátek prezentovaný nejen jako oděvní doplněk, ale především jako předmět, který vedle praktických funkcí překvapivě naplňuje řadu rolí vycházejících z možností jeho plochy. Šátek se tak stává autentickým historickým dokumentem, upomínkovým, propagačním i propagandistickým, stejně jako předmětem dokládajícím vývoj výtvarného umění, který je pak možné označit jako „umění k nošení“.

Textilní tisk však může být i svědkem tragických okamžiků našich dějin ve formě vlaječek, kamufláže pro vojenskou techniku, rukávových pásků k označení přítele či nepřítele nebo Davidových hvězd, které museli nosit občané židovského původu v období nacismu.

Vystavené předměty se staly protagonisty událostí a příběhů, o kterých však, až na výjimky, dnes nevíme nic. Musíme se tak smířit se skutečností, že jsou to příběhy navždy ztracené.

Výstava představuje jen malou část bohatého fondu tištěných textilií uložených v Uměleckoprůmyslovém museu v Praze, obohaceného v roce 2011 o rozsáhlý sbírkový konvolut Textilního muzea v České Skalici a také o několik předmětů zapůjčených z britské soukromé sbírky. Projekt doprovodí stejnojmenná publikace, jejíž obsah rozšiřuje a doplňuje témata představená v rámci výstavy s bohatou ilustrační stránkou využívající nejen snímky předmětů z UPM, ale také zahraniční fondy, jakými jsou Getty Images, Profimedia nebo archivy muzeí.

kurátorka výstavy: Konstantina Hlaváčková
výtvarné řešení: Pavel Mrkus
grafický design: BFF – Adéla Bierbaumer a Marek Fanta


 

Foto: Ondřej Kocourek 

 

Popisky fotek:

01 pohled do výstavy 

02  Šaty společenské kotejlové, 1958; filmový tisk na polyamidu pravděpodobně Tiba, Textilní tiskárny, n. p., Dvůr Králové nad Labem, realizace Styl, Módní závody Praha, UPM

03 Halenka se sukní, 2. polovina 50. let 20. století; filmový tisk na bavlně; látka a realizace neznámého původu; UPM

04  Letní šaty ve stylu op-artu, 2. polovina 60. let 20. století; látka a realizace neznámého původu (pravděpodobně domácí švadlena); UPM

05, 06  Letní šaty z potištěného polyesteru se vzorem stylizovaných kopretin, počátek 70. let 20. stol.;
látka a realizace neznámého původu; UPM

07 Šaty košilového střihu s psychedelickým vzorem tištěným na bavlněné tkanině (pravděpodobně zahraniční výroby), konec 60. let 20. století; Eva, Módní závody, Praha; UPM

08 Šaty, kolem roku 1965; bavlna s potiskem, pravděpodobně Tiba, bavlnářské závody, národní podnik, Dvůr Králové nad Labem; realizace Makyta, Púchov; UPM

09 Jarní oděvy, 1988; návrh Helena Krbcová; Oděvní služba Praha, závod Eva; foto Petra Skoupilová;
UPM

10 Šaty společenské, 2. polovina 80. let 20. století; návrh Zdena Bauerová; syntetický materiál;
Oděvní služba Praha, závod Styl; UPM

11 Šaty společenské, 1987; návrh Hana Havelková; ÚBOK; foto Petra Skoupilová; UPM

12 Kopie letecké bundy, 2000-2001; přírodní kůže, podšívka z polyamidu s potiskem repliky únikové mapy britských letců z 2. světové války; firma the Cockpit, New York; UPM

13 Propagační šátek divadelní hry divadla Semafor Jonáš a Tingl-tangl, 1964; grafický návrh Běla Suchá; tisk na bavlně; UPM

14 Propagační šátek motocyklového závodu Hradecký okruh, 70. léta 20. století; tisk na bavlně
Tiba, bavlnářské závody, národní podnik, Dvůr Králové nad Labem; UPM

15 Šátek s velkými tečkami, konec 60. let 20. století; návrh Jaroslav Červený; filmový tisk na hedvábí
Zádruha, družstvo lidové a umělecké výroby, Praha; UPM

Naši partneři:

  • Slovenské centrum dizajnu