Design Cabinet CZ

02.08. 2023

Grafičtí designéři: nejlepší reklama je žádná reklama

Design v souvislostech

Začalo to s pitnou vodou. Ještě poměrně nedávno by nikdo neuvěřil, že se bude prodávat v lahvích za peníze.

Začalo to s pitnou vodou. Ještě poměrně nedávno by nikdo neuvěřil, že se bude prodávat v lahvích za peníze. Pak přišlo na řadu ticho. Dnes je tak vzácné, že je zvykem za něj také platit. Ve drahých soukromých nemocnicích ticho stále léčí, jak tomu bylo běžné zdarma před padesáti léty v běžných nemocnicích. Sestry mluví potichu a nezavírají dveře prásknutím. V běžné nemocnici už je ticho dnes jen ve specializovaných interiérech nazvaných „prostor ticha“. Nechodící pacienti, kteří ticho nejvíce potřebují, mají smůlu. Ticho si také užijete v luxusních restauracích, kde neřve rádio ani číšníci a obsluha kávovarů netříská při vyprazdňování lógru zuřivě kov o kov. Tišeji bývá v I. třídách vlaků nebo letadel. Jedinou bezplatnou výjimkou, všechna čest, jsou tiché oddíly 2. třídy Českých drah.

Ale existuje i ticho vizuální. Také velice vzácné. Jsou to prostory, kde je zakázána reklama, ale i další vizuální komunikace. Vizuální komunikace pracuje s obrazy zastupujícími skutečnost, tedy nás odvádí od té základní skutečnosti „tady a teď“. Je pravdou, že se také vyskytuje spíše v luxusních prostorách, ne všech, ale v těch, které staví na jistém minimalistickém stylu.

Z uvedeného vyplývá, že odpor k tichu souvisí spíše s méně vzdělanými a majetnými sociálními skupinami. Ovšem i mnozí bohatí si zařizují interiéry přehnaně dekorativně, přeplácaně. Méně majetné vrstvy k tichu měly blíže v minulosti, kdy byly v přímém kontaktu s přírodou. Bezbřehá civilizační tržní nabídka je o to připravila.

Ještě k principu reklamy. Snažíme se jejím užitím zaplatit realizaci užitečných věcí, které tím ovšem zpětně znehodnocujeme. Je důležité, abychom měli chuť si spíše připlatit za produkty bez reklamy, neboť jejich hodnota přeci musí stát za to.

Vizuální ticho patří k nejnovějším termínům. Skrývá v sobě působivou krásu. Mysleme na to a používejme slovní spojení, co nejčastěji. O čem se mluví, to má větší šanci než ostatní věci.

Tomáš Fassati

Popisky
Příjemné vizuální ticho bez reklam
Jde to i bez reklamy
Vizuální ticho na eskalátoru
Ticho jediné místnosti celé nemocnice

Připojené obrázky

Naši partneři:

  • Slovenské centrum dizajnu