30.10. 2025
Rozhovory k Národní ceně za studentský design – Nikola Janďourková, Matěj Vávra
rozhovory
Seznamujeme vás s nominovanými účastníky soutěže Národní cena za studentský design 2025. V následujícím rozhovoru vám Nikola Janďourková a Matěj Vávra představí dřevěnou logickou hračku Vegzzles, která propojuje zábavu, kreativitu a edukaci. Hračka, inspirovaná záhonem zeleniny, rozvíjí u dětí logické myšlení i jemnou motoriku a nabízí prostor pro hravé objevování.
Do soutěže jste se přihlásili s dřevěnou logickou hračkou Vegzzles. Co se pod tímto názvem ukrývá? Jak jste na něj přišli?
Nikola a Matěj: Název Vegzzles vznikl spojením dvou anglických slov: VEG = vegetable (zelenina) a ZZLES = puzzles (hlavolamy). Chtěli jsme, aby vystihoval podstatu hračky – tedy propojení logického uvažování s tématem zeleniny. Název působí hravě, zapamatovatelně a zároveň naznačuje, co děti při hře čeká.
Pro koho je tato hračka primárně určená? Děti jaké věkové kategorie ji podle vás ocení?
Matěj: Hračka je určená pro celou rodinu, nejvíc ale pro děti od 5 let. Chtěli jsme, aby se zapojili i rodiče a aby si děti procvičily motoriku a logické myšlení.
Nikola: Ano, přesně tak, myslím, že nemá pevně stanovený věkový limit – může být pro kohokoliv, ale primárně cílíme na děti.
Vysvětlíte, prosím, čtenářům, na jakém principu hračka funguje? Co by měla u dětí rozvíjet?
Nikola a Matěj: Stavebnice se skládá ze dvou částí – hlíny a zeleniny. Obě jsou tvořené z jednotlivých kousků, které se na sebe skládají podle barev. Hlavní rozdíl je v tom, že magnety jsou včleněné do hliněné části, zatímco zelenina je umístěná na tyčce a funguje jako samostatný objekt. Zelenina má na vrchu zúžený „zámek“, který hlína obepne a zabrání jejímu okamžitému vytažení. Hráč musí přijít na správnou metodu, jak ji vyjmout. Rodina má více způsobů, jak hlavolam řešit – mohou postupně odkládat vrstvy, nebo zkusit zeleninu vytáhnout v určitém bodě. Možností je hodně, ale každý díl má menší otvor, aby to nebylo příliš snadné. Magnety navíc pomáhají tomu, aby hlína držela pohromadě.
Proč jste zvolili jako hlavní materiál právě dřevo?
Nikola: Dřevo bylo zadaným materiálem od učitelů, protože souviselo s výukovým programem a klauzurními pracemi.
Matěj: Vybrali jsme si březovou překližku kvůli snadnému obarvení.
Byla pro vás důležitá i edukativní rovina hračky, tedy aby děti lépe poznávaly přírodu?
Nikola a Matěj: Rozhodně ano, edukativní rovina byla pro nás velmi důležitá. Chtěli jsme, aby děti kromě logického a kreativního myšlení získaly i nové poznatky. Dokonce jsme plánovali přidat informační papírek se zajímavostmi o jednotlivých druzích zeleniny.
Co vás přivedlo k nápadu vytvořit hračku inspirovanou záhonem zeleniny?
Nikola a Matěj: Původně nás hodně lákalo pracovat s vrstvením materiálu, které nám připomnělo hlínu. A od hlíny už byl jen krok k nápadu se zeleninou.
Vegzzles jste navrhli společně. Jste spolužáci ze stejného oboru? Jakým způsobem jste si práci rozdělili?
Nikola a Matěj: Ano, jsme spolužáci ze stejného oboru. Projekt byl zadán právě proto, abychom si vyzkoušeli týmovou spolupráci.
Nikola: Rozdělili jsme si úkoly podle schopností. Matěj se lépe orientuje v digitálních programech, takže měl na starost digitální část. Já jsem se věnovala textům a manuální práci.
Je to první projekt, který jste společně vytvořili? Plánujete ve spolupráci pokračovat? Máte nápad na nějakou další hračku, nebo se chcete vydat jiným směrem?
Matěj: Ano, Vegzzles byla naše první společná práce a zároveň první zkušenost s tím, jak tvořit ve dvojici.
Nikola: Od té doby jsme spolupracovali ještě jednou, když jsme ve dvojici vymýšleli návrh na propagaci školy. V tomto zadání jsme vytvořili skleněný objekt ve tvaru molekuly.
Matěj: Na další hračku zatím nápad nemáme.
Jste s výsledkem svého projektu plně spokojeni, nebo ještě plánujete nějaké úpravy? Je možné si již nyní hračku zakoupit? Plánujete tento krok v budoucnosti?
Nikola a Matěj: S výsledkem jsme spokojení, ale vždycky se najde něco, co by šlo zlepšit.
Matěj: Nějaké menší detaily na obalu bych rád v budoucnosti doladil.
Nikola: Já bych k hračce ráda doplnila zmíněný informační papírek. Ale protože jde o školní práci, hračka se zatím nedá prodávat.
S jakými potížemi jste se v rámci tohoto designu potýkali? Co bylo nejtěžší?
Nikola: Nejtěžší bylo přijít na samotný nápad. Od začátku jsme ale věděli, že chceme vytvořit hračku a že v ní chceme využít vrstvení.
Matěj: Těžké pro nás bylo i to, že jsme se dřevem pracovali poprvé a museli jsme se všechno učit od začátku.
Co vám tvorba hračky přinesla?
Matěj: Převážně nás to naučilo pracovat na větším projektu ve dvojici. Obnášelo to rozdělení jednotlivých úkolů, navrhování samotné hračky a vzájemnou dohodu.
Nikola: Také nám to pomohlo se zamyslet nad tím, co by rodiče a jejich děti zaujalo.
Testovali jste, jak děti na Vegzzles reagují? Dostalo se vám od nich nějakých zajímavých reakcí? Co na hračku říkali rodiče?
Nikola a Matěj: Zatím jsme neměli šanci to individuálně vyzkoušet na dětech, ale při školních akcích například Skleněné městečko nebo Den otevřených dveřích jsme viděli, jak si s tím děti pohrávaly.
Matěj: Řekl bych tedy, že hračka zaujala i bez našeho vlivu.
Proč jste se přihlásili do soutěže Národní cena za studentský design, a z jakého důvodu zrovna s Vegzzles? V čem je dle vás jedinečná a odlišná od jiných her?
Matěj: Přihlásila nás škola, sami jsme to nečekali.
Nikola: O to víc si ale vážíme téhle příležitosti. Naše hra je jedinečná v tom, že v sobě kombinuje několik puzzlů – zeleninu samotnou i hlínu kolem ní.
Studujete na Střední uměleckoprůmyslové škole sklářské v Železném Brodě. Jste zde spokojení? Jak vás studium na této škole obohacuje? Kde plánujete pokračovat ve studiu?
Nikola a Matěj: Studium na této škole nám velice vyhovuje.
Matěj: Nejvíce se mi na ní líbí, že se škola takhle zapisuje do soutěží a propaguje se i v rámci dalších akcí a sociálních sítí. Je to rozdíl oproti ostatním školám v okolí, které jsou více uzavřené. Do budoucna bych se chtěl věnovat hernímu designu.
Nikola: Přemýšlím nad pokračováním ve studiu produktového designu, nebo bych ráda zkusila něco nového, velmi mě láká ilustrace.
Jak jste se dostali k designu?
Nikola a Matěj: Přišel nám to jako zajímavý obor ke studiu a do budoucna i skvělá nástavba.
Co pro vás design a umění jako takové znamená? Co se jeho prostřednictvím snažíte předat?
Nikola a Matěj: Forma sebevyjádření. Snažíme se vymyslet něco osobního, kreativního s originálním designem, kde můžeme prosadit svůj názor.
Máte nějaký designérský vzor? Kdo je pro vás inspirací?
Nikola: Mou inspirací jsou dva malíři Vincent van Gogh a František Kupka.
Matěj: Já hledám svou inspiraci v japonské kultuře a v jejich stylu nábytku, ale přímo inspiraci umělcem či designérem nemám.
Máte nějaký sen v oblasti designu? Čeho byste chtěli dosáhnout?
Nikola a Matěj: Zatím si nejsme jisti, ale rozhodně bychom oba rádi uspěli v jakékoliv soutěži či v našich budoucích projektech.
Stává se, že vás někdy trápí umělecký blok?
Nikola a Matěj: Ano, stává se nám to docela často, hlavně při hledání nápadů na projekty.
Kde hledáte nápady pro svou tvorbu?
Nikola a Matěj: Nápady pro tvorbu hledáme všude možně po internetu či ve školních knihách o designu.
Pracujete právě na něčem? Představte nám trochu svou tvorbu.
Matěj: Ve škole máme aktuálně možnost vyzkoušet si práci se sklem. Já jsem se zaměřil na bižuterii, zatímco Nikča se věnuje rytí skla. Je to pro nás skvělá zkušenost, protože si můžeme prakticky osahat materiál, který je s naší školou nejvíce spojený. Díky tomu lépe chápeme nejen jeho technické vlastnosti, ale i to, jak velký prostor nabízí pro kreativitu.
Nikola: Naše nové klauzurní téma je RE.VIZE – reinterpretace uměleckého díla. Své nápady už postupně rozvíjím a hledám cestu, jak do nich vložit vlastní pohled na současná témata. Ve své tvorbě se snažím upozorňovat na problémy dnešního světa, a když tvořím jen tak pro sebe, často spíše zachycuji své emoce nebo věci, které mě trápí. Je to pro mě způsob, jak se vyjádřit a přetavit vnitřní pocity do vizuální podoby.
Matěj: Já zas zkouším vytvářet svoje vlastní hry a zkoušet si programovat.
Jaké jsou vaše plány do budoucnosti?
Matěj: Rád bych se věnoval hernímu designu a zpěvu.
Nikola: Mé plány do budoucna ještě nemám jasné, ale ráda bych vystudovala vysokou školu a uplatnila se v jakékoli formě designu.
Jak odpočíváte? Co vás kromě umění či designu baví a nabíjí energií?
Nikola: Ráda chodím ven se psem společně s někým blízkým, abych si pročistila hlavu a vypovídala se, nebo se zrelaxuji u kreslení a poslouchání hudby.
Matěj: Odpočívám u vaření pro své blízké a také si občas zahraji videohry.
Co vám poslední dobou udělalo radost?
Nikola a Matěj: Největší radost nám udělalo, že jsme s naší hračkou postoupili v této soutěži. Upřímně, vůbec jsme to nečekali, a o to víc nás potěšilo, že naše práce zaujala i někoho mimo školu. Je to pro nás obrovská motivace do budoucna a také potvrzení, že má smysl věnovat čas a energii věcem, které nás baví.
Děkuji za rozhovor a přeji vám oběma hodně štěstí ve vaší designérské a umělecké cestě.
Julie Vojtková
O práci se můžete více také na: https://www.studentskydesign.cz/cs-cz/detail/1302/


