Design Cabinet CZ

11.04. 2015

Trendy nejen v čalounění na mezinárodním veletrhu nábytku imm 2015 v Kolíně nad Rýnem

Novinky

Retrománie, léta šedesátá, léta dvacátá, baroko, inspirace a návraty stylů v nových materiálech a technologiích, obdiv k řemeslné rukodělné dokonalosti, napodobování ruční práce CNC stroji, dřevo, příroda v interiéru, nostalgie po dobách - viděno z odstupu - let klidných a šťastných, nebo obchodnický kalkul?


Lednový kolínský veletrh byl velmi příjemný, optimistický, očekávání vystavovatelů velká, mj. proto, že se němečtí spotřebitelé rozhodli investovat peníze ušetřené díky nižší ceně ropy do vybavení svých domácností.


Inspirace nábytkem dob a stylů minulých


Ve většině expozic byla patrná inspirace nábytkem dob a stylů minulých. Nejvíce byla k vidění léta šedesátá, dále dvacátá a nejnověji poslední celoevropský umělecko-kulturní směr baroko či barok. Název stylu vzniklého v Itálii je odvozený z portugalštiny „pérola barroca" = perla nepravidelného tvaru. Baroko je označení nejen stylu, který se rozšířil do celé Evropy a jejích kolonií, ale celého období 1600 až 1750. Volba baroka, dynamického stylu, na rozdíl od renesance, která je statická, je pro inspiraci současné dynamicky rychlé doby logická. Výrazným prvkem celoevropského celostního stylu baroka zahrnujícího všechna umění, je dnes tolik žádaná řemeslná dokonalost, i když v současnosti často docilovaná pomocí CNC strojů. Tvary čalouněného nábytku se inspirují barokními asymetrickými formami inspirovanými přírodou, vyklenutým a vydutým zaoblením, nadsazenými proporcemi. Vertikální plochy úložného nábytku, především kuchyňského, přejímají z baroka efektní odrazy světla na neklidných plochách. Jedním z příkladů je kuchyně Zeyko s povrchovou úpravou z bílého zlata. Nové barokní tvary čalounění se začaly objevovat již vloni na imm i v Miláně, například u belgické firmy Leolux, holandské Moooi a dalších. Letos Leolux představil čalouněná křesla a pohovky jak barokních tvarů, tak i let šedesátých - ať zákazník rozhodne.


„Zlatá" šedesátá byla zastoupena na imm nejvíce. Výrobci se vezou na vlně nostalgie a vsadili na odlehčené tvary nábytku, které mnozí současní zákazníci znají z dětství z domácností svých rodičů či prarodičů. Nejen čalounění, ale i menší úložný nábytek je lehký, mobilní, na šikmých štíhlých dřevěných kuželových či kónických nohách. Čalounění se vyznačuje mnoha knoflíky nebo vtahy. Z funkčních důvodů se koná i návrat třídílných matrací. Na první pohled neviditelný, většině lidí skrytý uvnitř módně mohutných tlustých matrací, rovněž zřejmě inspirovaných barokem. Třídílná matrace, oboustranně překrytá dalšími jednodílnými matracemi je vidět až po rozepnutí rozpojitelného zdrhovadla potahu mohutného tělesa zdánlivě matrace jednodílné. Takovou matraci je nutné skládat z dílců, je objemná, těžká, obtížně manipulovatelná. Pro zabezpečení kvalitního ležení a spaní je i pod tak ohromnou matrací pružicí vkládací rošt s lamelami nebo terčovými nosiči.


V šedesátých letech však postele nebyly mohutnými monstry. I ty, stejně jako ostatní nábytek, se vyznačovaly éterickými, i když velmi pevnými tvary, viz černobílé fotografie lůžek vyvinutých ve Vývoji nábytkářského průmyslu v Brně (VNP) v šedesátých letech. VNP, později přejmenovaný na Výzkumný a vývojový ústav nábytkářský (VVÚN) byla servisní organizace pro československé nábytkářské státní podniky. Vývojoví architekti, technologové, lidé v dílnách a další opravdu uměli, a tak vznikaly velmi kvalitní a pokrokové prototypy nábytku, z nichž velká část byla zařazena do sériové výroby. Je škoda, že poslední ředitel VVÚN poslal do stoupy vývojový výkresový archiv. Dnes by to byl zlatý důl.

Ale vraťme se na imm 2015. Stárnoucí populace vyvolává potřebu kvalitních obslužných domácích celočalouněných lůžek, s mnoha motory, polohovatelných, náklonných a výškově stavitelných (zvedací mechanismus a motory není vidět, jsou pro bezpečnost zakryty pevnou textilií).Přibývá lůžek s nočním tlumeným žlutým osvětlením umístěným pod lehací plochou nebo uvnitř či za postelovým čelem. Zadní čalouněná postelová čela jsou novým fenoménem. Vyznačují se mnohostí a růzností provedení, od nižších pevných rovných i nakloněných, dalších s funkcí naklápění částí pro opření zad nebo u dvoulůžka s vyklápěním středového stolečku, až po zcela rozumu se vymykající obrovská čela, s bohatými vtahy, nebo prošitím knoflíky. Na celém výstavišti jsem našla jen jednu postel, která měla i spodní čelo. Ta byla zřejmě určena lidem, kteří z postele nekoukají na televizi.


Helena Prokopová


Převzato z časopisu Dřevařský magazín 4/2015
www.drevmag.com

Připojené obrázky

Naši partneři:

  • Slovenské centrum dizajnu