17.11. 2025 - 17.11. 2025
V soutěži o Národní cenu za studentský design 2025 získalo ocenění Excelentní studentský design 6 prací 5 studentů.
Soutěže
V soutěži hodnotí přihlášené práce anonymně tři na sobě nezávislé poroty. Tak se stalo, že Rozálie Vlachová dostala toto ocenění pro dvě práce – za soubor porcelánových mís Lichen Bown a vázu Sklo a porcelán naruby..
Rozálie Vlachová
Soubor porcelánových mís Lichen Bowl / Dar, který ožívá
2024
Fakulta umění a designu, Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem
Vedoucí pedagog: doc. MgA. Antonín Tomášek
Hodnocení poroty
Dobře cítěná porcelánová hmota. Tvarové řešení mis podrthuje jejich základní estetické vlastnosti – křehkost a jemnost. /
Doc. akad, soch. Pavel Jarkovský, člen mezinárodní poroty
Naruby - sklo a porcelán netradičně / Materiálový dialog dvou odlišných světů
2025
Fakulta umění a designu, Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem
Vedoucí pedagog: doc. MgA. Antonín Tomášek
Hodnocení poroty
Technický experiment vyústil v dialog dvou odlišných materiálů skla a porcelánu. Vznikla foukaná váza klasického tvarosloví s abstraktním netransparentním dekorem z lité porcelánové hmoty.
PhDr. Pavla Rossini, členka mezinárodní poroty
Tomáš Maliňak
Oděvní kolekce Reversa
Fakulta multimediálních komunikací, Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně
Vedoucí pedagog: doc. MgA. Kristýna Petřčková, PhD.
Hodnocení poroty
Na této kolekci oceňujeme především intelektuální zralost a hlubokou edukovanost autora, která se zřetelně promítá do komplexního dialogu se španělským kulturním kontextem. Výrazná je zde nejen estetická kultivovanost, ale i schopnost pracovat s odkazy na historické a současné umělecké směry, jež formovaly iberskou identitu.
Řemeslné zpracování jednotlivých modelů dosahuje vysoké míry preciznosti, přičemž detailní práce na pomezí maskulinity a femininity reflektuje současné diskuse o fluiditě genderových identit v módě. Tato koncepční rovina posouvá kolekci za hranice čistě vizuálního vjemu – stává se spíše performativním zážitkem. Nahlížíme-li na kolekci jako celek, ocitáme se spíše v kontextu divadelní inscenace než běžné módní přehlídky; napětí mezi dramatem a křehkostí vytváří emocionálně nabité výjevy, které evokují až existenciální roviny.
Zvláštní pozornost si zaslouží technologické a konstrukční řešení modelů, které potvrzuje vysokou míru odbornosti a inženýrského přístupu k návrhářství. Tento přístup, charakteristický pro španělskou školu vedenou ikonickými postavami jako je Cristóbal Balenciaga – zde výstižně označovaný jako „architekt módy“ – je přítomen v celé šíři kolekce. Nejde však o pouhou formální stránku – konstrukce zde slouží jako nositel významu.
Kolekce není doslovná ani popisná; pracuje s tajemstvím, náznakem a estetickou zdrženlivostí. V této uměřenosti nacházíme vyvážený vztah mezi dekadencí a elegancí, který odkazuje na hlubší kulturní vrstvy, aniž by sklouzl k prvoplánovosti. Výsledný celek tak působí jako promyšlená syntéza formy, konceptu a kulturní paměti. /
MgA. Antonín Šimon, člen mezinárodní poroty
Autor získává
Karolína Sedláčková
Recyklace starého nábytku Legacy / Z jednoho starého dva nové
2025
Fakulta designu a umění Ladislava Sutnara, Západočeská univerzita v Plzni
Vedoucí pedagog: doc. Mgr. art. Jana Potiron, ArtD.
Hodnocení poroty
Defragmentace jednoho kusu nábytku, která je zpětně dotvořena a rozvedena spojením skleněných částí. Přináší sdílené dědictví našich předků. Oceňujeme design, který vzdává hold historickému tvarosloví formou prostorové koláže a volbou doplněného materiálu se stává plnohodnotným a moderním doplňkem současného interiéru.
Olo Křížová, členka mezinárodní poroty
Andrej Ilič
Stolička
2025
Fakulta výtvarných umění, Vysoké učení technické v Brně
MgA. Ondřej Tobola, MgA. Jan Mikoška
Hodnocení poroty
Výrazově i hmotově lehká konstrukce s použitím recyklovaného plastu (a možností jeho další recyklace). Pevnost spoje je zajištěna tepelným smrštěním (bez použití spojovacího materiálu). Nabízí se k lokální výrobě přímo v místě recyklace. Stolička dokazuje, že design nemusí být komplikovaný, a mimoděk i provokuje k otázce: Který materiál je dnes více ekologický? Plast nebo dřevo?
M. A. Pavel Masopust, ArtD., předseda mezinárodní poroty
Kateřina Kiliánová
Mobilní rentgen ARTiGEE
2024
Fakulta strojního inženýrství Vysoké učení technické v Brně
Vedoucí pedagog: Ing. Dana Rubínová, Ph.D.
Hodnocení poroty
Návrh mobilního rentgenu je reakcí na reálné potřeby zdravotnického personálu. Jeho součástí je flexibilní rameno a volitelná výbava o bezkontaktní napájení. Součástí návrhu jsou ergonomické inovace vycházející z požadavků každodenního používání v nemocničním prostředí.
Autoři získávají
Symbol / trofej a diplom pro Excelentní studentský design 2025
Právo užívat chráněnou značku Excelentní studentský design 2025 Odměny firem
Voucher na produkt firmy VUCH s.r.o.
Produkt firmy IKEA Česká republika, s.r.o.
Mediální podporu Design Cabinetu CZ
PhDr. Lenka Žižková, Design Cabinet CZ
Rozhovory s autory lze přečíst na:
https://www.designcabinet.cz/rozhovor-k-narodni-cene-za-studentsky-design-2025-tomas-malinak
https://www.designcabinet.cz/rozhovor-k-narodni-cene-za-studentsky-design-2025-karolina-sedlackova
https://www.designcabinet.cz/rozhovor-k-narodni-cene-za-studentsky-design-2025-andrej-ilic
https://www.designcabinet.cz/rozhovor-k-narodni-cene-za-studentsky-design-2025-katerina-kilianova
https://www.designcabinet.cz/
https://www.designcabinet.cz/


