Design Cabinet CZ

06.10. 2009 - 11.10. 2009

Čerstvé! / Fresh!

Výstavy

Design 1999–2009 ze sbírek Uměleckoprůmyslového musea v Praze. Výstavní sál Uměleckoprůmyslového musea v Praze.

Výstava současného českého designu představuje výběr z kolekcí skla, porcelánu, módy, nábytku, šperku a grafického designu. Design, který tvoří významnou součást životního stylu, patří k hlavním objektům sběratelského zájmu muzea, jež v uplynulém desetiletí při systematickém shromažďování exponátů spolupracovalo s předními firmami, výtvarníky, designérskými studii a školami. Výstava byla připravena pro Designblok ´09.

Exponáty pro UPM shromáždili a na tuto výstavu vybrali kurátoři zodpovědní za správu jednotlivých sbírek. V muzeu funguje systém založený na důvěře v jejich odborné znalosti a správný úsudek. Při obecně známém nedostatku finančních prostředků na nákup do sbírkových fondů často velmi záleží na osobním nasazení kurátorů, jejich schopnosti vyjednávat a zajišťovat si důvěru dárců. Akviziční činnost je svým způsobem tvůrčí práce, kurátoři při vší snaze o objektivitu výběru dávají budované sbírce nezaměnitelnou pečeť svého osobního pohledu. Jestli ovšem volili při výběru dobře, to ukáže až čas. Korektivem práce kurátorů jsou konzultace s ředitelkou muzea Helenou Koenigsmarkovou, která do výběru sbírkových předmětů také aktivně zasahuje, a se členy poradního sboru UPM. V něm v uplynulém období zasedaly v oboru uznávané osobnosti - Alena Křížová, Věra Přenosilová, Věra Vokáčová, Jan Mergl, Oldřich Palata, Jiří Pelcl, Jan Rous a Pavel Scheufler.

Textil
Sbírkotvorná koncepce oddělení textilu a módy je dlouhodobě založena na snaze nabýt hodnotná díla, která dokumentují široké spektrum textilní tvorby v České republice: tapiserie, krajkové objekty, oděvy a průmyslový design. Ve své akviziční činnosti je sbírka často odkázána na dary od autorů, přesto se daří alespoň v hrubých obrysech dokumentovat vývoj textilního oboru. UPM získalo celou řadu oděvů od významných designérů a zakoupilo také tapiserie vytvořené Moravskou gobelínovou manufakturou ve Valašském Meziříčí podle návrhu Vladimíra Kokolii (nyní ve stálé expozici UPM) a J. T. Strýčka a textilní objekt z paličkované krajky od Márii Danielové. Muzeum částečně zdokumentovalo produkci Milety Hořice - jedné z mála přežívajících textilních továren. Výjimečným přírůstkem jsou textilní miniatury od mezinárodně uznávané výtvarnice Sheily Hicks. Sbírku od roku 1995 kurátorsky spravuje a rozšiřuje Konstantina Hlaváčková.

Grafický design
Pro grafickou sbírku je výstava Čerstvé! / Fresh! příležitostí k aktualizaci sbírek nejčerstvějšími pracemi grafických studií a designérů střední a mladé generace. V září 2009 darovali grafikové do sbírek UPM více než stovku tisků, plakátů, katalogů, brožur a knižních prací. Z nich na výstavě prezentujeme dlouhodobé projekty, které ve svém celkovém obraze zůstávají veřejnosti skryté. Například knižní edice Fresh studia ReDesign a design časopisů ABC a Živel nebo propagační materiály studia Belavenir pro Francouzský institut. Představujeme také sérii plakátů Studia Najbrt pro Národní divadlo a Divadelní spolek Kašpar, práce studia Side 2 pro Dětské krizové centrum, kolekci plakátů Roberta V. Nováka pro končící fotografickou galerii Langhans a Jihočeské divadlo v Českých Budějovicích (ve spolupráci s fotografem Ivanem Pinkavou), dále kulturní projekty studia Heyduk, Musil & Strnad a vizuální styl Národní technické knihovny od studia Laboratoř. Mladá generace je zastoupena tvorbou studia Advancedesign a propagačními materiály studia Sensu pro Botas. Kurátorkou sbírky je od roku 1991 Iva Knobloch (Janáková).

Sklo a porcelán
Sériovou výrobu skla a porcelánu delší dobu postihuje podobně jako textilní průmysl krize způsobená různými faktory. Představená kolekce je ale důkazem, že tyto obory přes všechny obtíže výtvarně nestagnují. V průmyslových i ateliérových podmínkách vznikají díla, která si estetickou kvalitou a řemeslným provedením nezadají s výrobky z předchozích dekád. Ukazuje se, že pro výrobce není design pouhou přidanou hodnotou, ale silným marketingovým nástrojem. Sbírka UPM se průběžně rozšiřuje nejen dary ale i nákupy. Řadu exponátů muzeum získalo vzápětí po jejich vzniku. Podařilo se navázat zpřetrhané kontakty s mnoha podniky, které poté ochotně do sbírek předávaly své výrobky (Moser Karlovy Vary, závody Crystalexu, Ornela Desná v Jizerských horách, Beránek Škrdlovice, B.A.G. Vsetín atd.). Ve sbírce neschází téměř žádné z významnějších designérských jmen uplynulé dekády. Vznikl také soubor studentských prací z Vysoké školy uměleckoprůmyslové v Praze i ateliéru keramiky Univerzity J. E. Purkyně v Ústí n. Labem. Kurátorem sbírky je od roku 1998 Milan Hlaveš.

Nábytek a svítidla
Ve sbírce nábytku a svítidel kurátor doslova balancuje mezi průmyslovým (hromadně vyráběným) a ateliérovým designem (zhotoveným v jednom či pouze několika málo kusech). Exponáty získává prostřednictvím darů a odkazů či nárazovými nákupy většinou od domácích architektů a designérů. Vzhledem k nedostatku prostředků na finančně nákladné nábytkové kusy ale často zůstává jen u doplňování největších mezer: dosud nezastoupených významných designérů, období a stylů, materiálů a výrobních technologií. Sbírku od roku 1995 vede Daniela Karasová. Pro výstavu vybrala sedací nábytek a svítidla mladých a nejmladších designérů - studentů a absolventů vysokých i středních škol - např. z projektů iniciovaných po roce 2000 Design Centrem ČR nebo ze soutěže Design 2000 pořádané UPM - a autorů střední generace.

Šperk
Poněkud mimo kategorii designu stojí autorský šperk. Sbírka UPM získala svůj silný základ v průběhu 60. a 70. let, cílené nákupy zvolna ustávaly v pozdních 80. letech. Významně se sbírka rozrostla naposledy v roce 1990 díky převodu studentských prací z VŠUP. Poté představovaly přírůstky šperku spíše ojedinělý jev. Situace se změnila až v roce 2008, což paradoxně umožnila pojistka vyplacená za drahocenné šperky z období art deco ze sbírek UPM, které byly odcizeny během jejich zapůjčení zahraničnímu muzeu. Od loňského roku tak započalo formou nákupů nové budování sbírky zcela současné tvorby i výraznější doplňování tvorby posledních dvaceti let. Na výstavě je představena pouze malá část z dosud získaných děl. Směr právě vznikající sbírce udává Petra Matějovičová, která působí jako kurátorka UPM od roku 2003.

Tato výstava je nejen pohledem na akviziční politiku UPM v oblasti designu, ale i poděkováním všem výtvarníkům, designérským studiím, školám jejich pedagogům a studentům, firmám a jejich zaměstnancům a také dalším příznivcům, kteří svou ochotnou a velkorysou pomocí přispívají k tomu, že sbírky muzea mají možnost se nadále rozvíjet a tím lépe sloužit svému účelu.

 

kontakt pro novináře)

Jana Ulipová
PR manager
T) + 420 251093265
F) + 420 251093296
e) ulipova@upm.cz

 

Připojené obrázky

Naši partneři:

  • Slovenské centrum dizajnu