Design Cabinet CZ

17.07. 2020 - 30.08. 2020

Virtuální výstava klauzur na Fakultě designu a umění Ladislava Sutnara v Plzni

Výstavy

Stejně jako na ostatních vysokých školách se studenti a pedagogové FDU LS museli kvůli koronavirové kalamitě vypořádat s úskalími distanční výuky. Školy byly uzavřeny, a tak byly znevýhodněny především obory, které ke své tvorbě potřebují dílny – designéři, sochaři, šperkaři, keramici… Klauzurní a semestrální práce odevzdávali ve formě elektronického portfolia od 15. 5. do 1. 6. 2020 a jejich samotné hodnocení probíhalo také pomocí prostředků umožňujících jednání na dálku v termínu od 2. 6.  do 8. 6. 2020. Klauzura tak v tomto pandemickém období plně dosáhla svého původního významu. Slovo klauzura totiž pochází ze středověku a znamená uzavřený prostor. Původně tedy znamenalo práci, kterou dělají studenti jakoby v uzavřeném prostoru bez jakýchkoliv pomůcek. 

 

Ateliér Didaktické ilustrace

Studenti pracovali na výstavě k 900. výročí existence řádu premonstrátů. Výstava by měla být zahájena v listopadu v pražském Strahovském klášteře, a pak se přesune do sesterských institucí v Belgii a v Německu.

Studenti dokončovali také velký projekt České hrdinky, který vznikl ve spolupráci s Českými centry a jeho výstupem je kromě putovní výstavy také publikace, která vyjde na podzim.

Dalšími velkými tématy bylo 600 let města Tábor, N-euro a Vějíře pro všechny. 

Projektem, který vznikl ve spolupráci s Plzeňskou filharmonií je pásmo Namaluj si hudbu, které bude mít svoji premiéru 20. září v prostoru Multilab v budově fakulty.

 

Ateliér Mediální ilustrace

Studenti ateliéru Mediální ilustrace se mohli v tomto semestru věnovat libovolnému osobnímu projektu. Vznikly tak koncept arty pro videohry, autorské komiksy i klasicky ilustrované knihy.

V rámci semestrálních prací by vzdán hold titánovi světové sci-fi, ustanoviteli robotických zákonů Isaacu Asimovovi. Ke stoletému výročí jeho narození připravili studenti sérii plakátů na téma Roboti a zákon. Fantazii ve zpracování tématu se meze nekladly, a tudíž se každý student mohl úkolu chopit  zcela po svém. Osobitý kompilát tak otevířel témata závažná až po polohy satirické.

Druhý ročník bakalářského studia letos v rámci semestrálních prací spolupracoval s ateliérem Animované a interaktivní tvorby a Fakultou aplikovaných věd na herních projektech.

Předmět vedený herním developerem Martinem Vaněm letos přinesl několik výtvarně zajímavých projektů. Za zmínku určitě stojí herní duel s názvem PvP, který výtvarně zpracoval Jozef Pavelka. Nebo zvířátkovská skákačka s temnými podtóny, jejíž art direktorkou byla Eliška Libovická.

 

Ateliér Užitá fotografie

Tématem klauzurních prací byla Dokumentární publikace s minimálním rozsahem 20 fotografií. Za zmínku stojí práce studentky navazujícího magisterského ateliéru Terezy Dudíkové a její projekt Pod rouškou vzkaz. Ten vznikl na začátku koronavirové krize, kdy si studentka po pár dnech uvědomila, že jí velmi chybí fotografování. A tak ji napadlo portrétovat nejprve přátele, projekt zveřejnit na sociálních sítích a nabídnout zvěčnění i osobám, které si o fotografii napíší. Podmínkou bylo napsat na papír A4 jakýkoliv vzkaz a fotografovat kvůli situaci v exteriéru.

Semestrální práce: Fotografie podle instrukcí Lucase Fooglii

1. Make a photograph of something that is supposed to be happy, like a person laughing, and make it seem sad.

2. Make a photograph of something that is supposed to be sad, like a person crying, and make it seem beautiful.

3. Make a photograph of something that is normal, like a cup of coffee, and make it seem shocking.

4. Make a photograph of something that you want the word to know about and make it seem urgent.

Fotografie na téma Adolf Loos (život a dílo)

 

Navazující magisterský ateliér Grafický design

V tomto semestru pracovali studenti ateliéru pod vedením Rostislava Vaňka a Kristiny Fišerové na autorských písmech – abecedách, které budou na podzim digitalizovány do funkční podoby. Ke každému písmu vznikl vzorník s ukázkami detailů a možnostmi ideálního využití.

K 150. výročí narození Adolfa Loose vznikl soubor plakátů + manifest, jako reakce na práci a texty proslulého architekta.

V ateliéru jsme se dále zabývali řešením protihlukové stěny stojící na zastávce Bory, návrhy budou nabídnuty zastupitelům plzeňské dopravy.

Dalším projektem byl vizuální styl pro mezinárodní soutěž Národní cena za studentský design 220, vítězem interní soutěže se stal Jakub Heyduk, který celou akci graficky zpracoval a připisuje si realizaci tohoto ročníku soutěže.

 

Témata klauzurních a semestrální prací napříč ateliéry

Ateliér Animovaná a interaktivní tvorba (vedoucí ateliéru Jiří Barta)
Témata klauzurní práce napříč ročníky:
1. ročník:
kreslený animovaný videoklip pro děti (práce ve skupinkách po třech)
stopmotion cvičení
pixilovaný film
2. ročník:
animace do počítačové hry (v rámci interfakultního týmového kurzu počítačových her)
animovaná projekce na výstavu 900 let založení řádu (Premonstráti Strahov)
Videoklip (pro skupiny Hello Marcel, Ribs) a další úkoly
4. ročník:
animovaná projekce na výstavu 900 let založení řádu (Premonstráti Strahov) – spolupráce s ateliéry Grafický design a Didaktická ilustrace
vlastní zadání (3D charakterová animace, kreslené gagy, stopmotion spot)
5. ročník:
předběžná příprava diplomové práce + další úkoly

Ateliér Animované a interaktivní tvorba II. – Interaktivní design (vedoucí ateliéru Lukáš Fišárek, Jan Kokolia)
Klauzurní práce – Návrh vlastního portfolia / Identita ateliéru

Ateliér Design kovu a šperku (vedoucí ateliéru Petr Vogel)
Klauzurní práce – Sutnar / Geometrie
Prezentace rozpracovaných prací, které budou realizovány v následujícím semestru.

Ateliér Design nábytku a interiéru (vedoucí ateliéru Jana Potiron, Štěpán Rous)
Téma klauzurní práce:
Spolupráce (později přejmenovaná na Spolupráce z izolace)
Cílem bylo navrhnout lavici na sezení do interiéru, která vznikla spolupráci mezi designérem a firmou z komerčního nebo nekomerčního sektoru, nebo s uměleckým ateliérem nebo s řemeslníkem. A to tak, aby bylo na první pohled viditelné, že designér svůj objekt sám navrhl, ale materiál nebo technologie nejsou typické pro obor designu. Vznikaly spolupráce například s dráteníkem, módním návrhářem, strojařem, nebo propojené s biomedicínou, dětmi, apod.
Výstup: prototyp 1:1 (fyzický model z finálního materiálu)

Téma semestrální práce (2. roč. a MgA.)
Život v "karanténě"
Cílem bylo navrhnout objekt, produkt, nebo malý prostor, který zpříjemňuje život v karanténě (za karanténu považujeme nejen období koronaviru, ale také osoby dobrovolně nebo nuceně izolované - nemocné, matky na mateřské dovolené, řidiči, kamionu, home office jako grafické designéry, ale také introverty apod.)
Výstup: 3D vizualizace

Ateliér Fashion design (vedoucí ateliéru Helena Krbcová)
Klauzurní práce
1. ročník Střih a střihová manipulace
2. ročník Módní doplněk – kabelka
Semestrální práce
Módní trendy, módní kresba

Ateliér Grafický design (vedoucí ateliéru Ditta Jiřičková)
Klauzurní práce grafické zpracování výstavy Miroslav Sutnar – logo, znělka, osa života; plakát
Semestrální práce – logo k výročí 900 let řádu Premonstrátů; potisk na housle

Navazující magisterský ateliér Grafický design (vedoucí ateliéru Rostislav Vaněk, Kristina Fišerová)
V tomto semestru pracovali studenti na autorských písmech – abecedách, které budou na podzim digitalizovány do funkční podoby, ke každému písmu vznikl vzorník s ukázkami detailů a možnostmi ideálního využití.
K 150. výročí narození Adolfa Loose vznikl soubor plakátů + manifest, jako reakce na práci a texty proslulého architekta.
V ateliéru jsme se dále zabývali řešením protihlukové stěny stojící na zastávce Bory, návrhy budou nabídnuty zastupitelům plzeňské dopravy. Dalším projektem byl vizuální styl pro mezinárodní soutěž Národní cena za studentský design 2020.

 

Ateliér Ilustrace Grafika (vedoucí ateliéru Mikoláš Axmann)
Téma klauzurní práce: Román/příběh beze slov

Ateliér Keramika (vedoucí ateliéru Gabriel Vach)
Klauzurní práce – Inspirace historickým artefaktem – varianta pro 21. století
Semestrální práce - Návrh nočního světýlka pro firmu – funkční prototyp pro továrnu Hidden Factory

Ateliér Kniha a tvarování papíru (vedoucí ateliéru Petra Soukupová)
1. ročník – Proměna / Metamorfóza – pop up kniha
2. ročník – Papírová scéna ke knize dle vlastního výběru

Cílem úkolu bylo vytvořit z papíru prostředí a postavy k libovolnému textu, nafotit toto prostředí a z fotografií vytvořit ilustrace do knihy. Knihu sešít libovolnou vazbou.

 

Ateliér Komiks a ilustrace pro děti (vedoucí ateliéru Marie Kohoutová)
Klauzurní práce – autorský komiks - volné téma
Semestrální práce - černobílý komiks pro soutěž v rámci Comics & Graphics Festival, ilustrace pro paní Emingerovou, ilustrace k říkankám, komiks o osobnosti, ilustrace na divadelní program pro Divadlo J. K. Tyla v Plzni, ilustrace pro výstavu zaměřenou na písma a abecedy, která se bude na podzim konat v DEPO2015

Ateliér Mediální a didaktická ilustrace – Didaktická ilustrace (vedoucí ateliéru Renáta Fučíková)
Studenti pracovali na výstavě k 900. výročí existence řádu premonstrátů. Výstava by měla být zahájena v listopadu v pražském Strahovském klášteře, a pak se přesune do sesterských institucí v Belgii a v Německu.
Studenti dále dokončovali také velký projekt České hrdinky, který vznikl ve spolupráci s Českými centry a jeho výstupem je kromě putovní výstavy (bude od 8. 7. k vidění v naší Galerii Ladislava Sutnara) také publikace, která vyjde na podzim. Dalšími velkými tématy bylo 600 let města Tábor, N-euro a Vějíře pro všechny.
Projektem, který vznikl ve spolupráci s Plzeňskou filharmonií, je pásmo Namaluj si hudbu. Pásmo bude mít svoji premiéru 20. září v prostoru Multilab v budově fakulty.

Ateliér Mediální a didaktická ilustrace II. – Mediální ilustrace (vedoucí ateliéru Václav Šlajch)
Studenti ateliéru Mediální ilustrace se věnovali v letním semestru libovolnému osobnímu projektu. Vznikly tak konceptarty pro videohry, autorské komiksy i klasicky ilustrované knihy. V rámci semestrálních prací pak vzdali hold titánovi světové sci-fi, stanoviteli robotických zákonů Isaacu Asimovovi. Ke stoletému výročí jeho narození připravili studenti sérii plakátů na téma Roboti a zákon.

 

Ateliér Multimédií (vedoucí ateliéru Jan Morávek)
Volné téma

Ateliér Nová média (vedoucí ateliéru Vladimír Merta)
Klauzurní práce na téma Žena nebo muž

Ateliér Produktový design (vedoucí ateliéru Zdeněk Veverka, Jan Korabečný)
Interaktivní hračka do čekárny pro děti a dospělé
Interiér stanice metra nově připravované trasy D
Vůz Le Mans

Ateliér Průmyslový design (vedoucí ateliéru Zdeněk Veverka, Jan Korabečný)
Klauzurní práce: Městský motocykl, který ponese značku Čezeta
Semestrální práce: Honda smart delivery systém

Ateliér Užitá fotografie (vedoucí ateliéru Štěpán Grygar)
Klauzurní práce Dokumentární publikace
Semestrální práce: Fotografie podle instrukcí Lucase Fooglii
Fotografie na téma Adolf Loos (život a dílo)

Ateliér Vizuální komunikace (vedoucí ateliéru František Steker)
Klauzurní práce: Návrh grafických řešení pro výstavu Co dokáže reklama
Semestrální práce: Grafický design elektrických houslí Freedom pro firmu Strunal Schönbach

 

Ve vizuálu výstavy je Použito písmo COVID Infected od Studia Najbrt.

 

Do virtuálního světa prací studentů bakalářských ateliérů vstoupíte zde.

Do virtuálního světa prací studentů navazujících magisterských ateliérů vstoupíte zde.

Více informací v příloze a na: https://fdu.zcu.cz/bok2020/

 

                             

 

Připojené obrázky

Připojené soubory

Naši partneři:

  • Slovenské centrum dizajnu