Design Cabinet CZ

16.10. 2013 - 24.11. 2013

Z fotografického archivu Františka Drtikola

Výstavy

Uměleckoprůmyslové muzeum v současné době představuje tvorbu významného českého fotografa Františka Drtikola tentokrát z méně známého úhlu. Umožňuje nám nahlédnout pod pokličku ateliérové práce autora, předkládá jeho pracovní studie a variace fotografií, které nebyly ve své době určeny k publikaci. Kurátor Jan Mlčoch zdůvodňuje rozhodnutí k jejich prezentaci umělcovým vyjádřením, že „Jen zrod umění je z Božské podstaty, kdežto na dokončeném díle lpí tíha země. Skizza je prvotní opis umělecké intuice“.

I když je František Drtikol coby osobnost uměleckého světa pojmem všeobecně známým a poměrně zmapovaným, což vytváří předpoklad, že výstava jeho fotografií již nemá čím překvapit, není tomu úplně tak. Zatímco většina předchozích výstav se totiž obvykle zaměřovala na známější práce z dvacátých let 20. století, tedy především akty v duchu art deco nebo starší fotografie z období secese, tato expozice se zaměřuje především na léta třicátá. V této době se umělec, jehož ateliér zasáhla hospodářská krize, věnoval ve své tvorbě experimentování, kterým v mnohém ohledu předčil svou dobu. Kromě aktů tak výstava prezentuje abstraktní kompozice a četné studie, ve kterých Drtikol pracuje s vystřihovanými modely postav. Práce se siluetními figurkami lépe vyhovují potřebám autora, který se snaží zpracovávat své vize a stát se „režisérem předmětů". Figurky jsou výjimečně statické, častěji vyjadřují pohyb, tanec, rytmus. Idealizované modely se mu stávají zdrojem práce se světlem a stínem, siluety aranžuje a nasvěcuje tak, aby vytvářely rafinované světelné kompozice. Tato díla sám autor označuje jako „fotopurismus".

Souběžně s odpoutáváním od smyslovosti v tvorbě se Drtikol čím dál více se upíná k mysticismu. Po ukončení činnosti ateliéru a jeho prodeji v roce 1935 vyměňuje fotoaparát za malířské plátno a barvy (křídy, uhel...) a utíká se stále více do svého duchovního světa. Studuje filozofii, jógu, náboženské nauky, sdružuje kolem sebe okruh zasvěcenců. Toto období výstava také připomíná - je tu například soška Buddhy, ukázky autorových kreseb či pozdější vydání jeho textů. V neposlední řadě se pak o této kapitole umělcova života (nebo přesněji jeho završení), dovídáme z filmu, jehož součástí jsou výpovědi blízkých „Fráni" Drtikola, včetně jeho dcery Erviny Bokové.

V rámci výstavy návštěvníky možná překvapí (a designové nadšence jistě zaujmou) fotografie nepříliš známých prototypů stolních lamp, tvarově originálních, vykazujících blízkost s art decem a kubismem a návrhy figurálních a abstraktních dekorativních předmětů z třicátých let 20. století. Dokumentaci doplňují dobové reklamní letáky na tyto výjimečné předměty. A tak se můžeme například dočíst, že „Drtikolovy ozdobné předměty zahajují nový směr ve využití uměleckých možností pro výzdobu bytu... U některých z těchto ozdob působí neobyčejně originelně pohyb, jehož Drtikol dociluje zvláštním uspořádáním a který oživí každý interieur velmi příjemným způsobem...". Je velmi pravděpodobné, že se tvorbou užitkových předmětů umělec zabýval nikoliv z vlastního zájmu, jako spíše ve snaze překonat ekonomickou krizi, která se neblaze odrazila i na ateliérových zakázkách.

Uměleckoprůmyslové muzeum, coby majitel největší ho Drtikolova fotografického souboru, touto výstavou v podstatě navázal na přehlídky prací z let 1901 - 1914 (2000) a následně z let 1918 - 1935 (2003). Komplexní pohled na autorovu tvorbu přinesla již výstava v Galerii Rudolfinum v roce 1998, která představila kromě fotografie i kresbu a malbu. Jedinečnost současné expozice tkví v prezentaci některých dosud nepublikovaných děl, které umožňují podrobnější prostudování experimentální fáze a představení jeho užité tvorby. Součástí výstavního programu je též cyklus přednášek a komentovaných prohlídek.

V této souvislosti bych ráda zmínila také letošní významný publikační počin. Ku příležitosti 130. výročí narození Františka Drtikola vydalo v březnu nakladatelství Svět ve spolupráci s Uměleckoprůmyslovým muzeem velkorysou dvousvazkovou monografii František Drtikol Etapy života a fotografického díla / Secese - Art deco - Abstrakce /. Publikace (kterou si můžete zakoupit i v obchodě UPM) představuje průřez tím nejdůležitějším, co umělec ve své fotografické tvorbě vytvořil. Text je z pera osoby nejpovolanější, uznávané historičky fotografie Anny Fárové, autorky legendární výstavy z roku 1972, díky níž dosáhl František Drtikol mezinárodního věhlasu.

Andrea Bartáková

František Drtikol: Z fotografického archivu
Uměleckoprůmyslové muzeum v Praze, 5. 9. - 24. 11. 2013
Kurátor: Jan Mlčoch

Připojené obrázky

Naši partneři:

  • Slovenské centrum dizajnu