Design Cabinet CZ

08.09. 2022

Brno: laboratoř designu nebo ateliér pro workshopy?

Design v souvislostech

V kritické diskusi na webu ArtAlk jsme si po otevření stálé expozice designu v Moravské galerii v Brně přečetli přání co nejdřívějšího zprovoznění muzeem plánované laboratoře designu, která by vyvážila konvenční způsob prezentace sbírkových předmětů. Laboratoř je již otevřena a my můžeme posoudit její možnosti. Kdo čekal skutečnou edukační laboratoř umožňující komplexní pronikání do tajů fungování designu, může být zklamán. Nesmíme zapomenout, že se dnes slovo „laboratoř“ módně používá pro leccos, co s racionální vědou nemá nic společného. Ale proč chtít od Moravské galerie, byť má provozovat metodické centrum nových metod práce, za každou cenu progresívní řešení? Jde o klasickou uměnovědnou instituci, a tak není divu, že se zaměřuje na tradiční pojetí svého oboru.

Nově otevřená „laboratoř“ je proto spíše klasickým ateliérem pro tvůrčí dílny, kde si návštěvníci budou moci sami zkoušet designérskou tvorbu. Jde sice o běžnou náplň základních uměleckých škol, ale prostředí muzea jistě oživí.

Odpověď na otázku, proč se Moravská galerie nevydala v edukaci progresívnější cestou, která by akceptovala dnešní situaci designu ve vysoce technologicky rozvinuté společnosti, je možná skryta i v jedné z doprovodných formulací, která mluví o cestě od uměleckého průmyslu k designu. Potvrzuje to i řešení nově otevřené robotické kavárny s převažujícím vyzněním v rovině pocitů.

Nejde o to Moravskou galerii za její práci kritizovat, má své důvody k setrvání na tradičním přístupu k umění. Stálou expozici designu zpracovala pečlivě a architektonicky kvalitně. Nemůže každý dělat všechno, a proto její filosofie je přirozeně dílčím užitečným kaménkem vzdělávací muzejní mozaiky, kde dnes dominují zejména témata racionálně zkoumající design z úhlu ekologie, ergonomie a zejména klasické funkčnosti vztažené k ekonomice. Ta jsou náplní výuky skutečně vědecky pojatých laboratoří, které umožňují laické veřejnosti nezůstávat v rovině pocitů snadno manipulovatelných marketinkovou komunikací, ale jít hlouběji pod šálivý povrch estetiky.

 

Václav Nosál

Připojené obrázky

Naši partneři:

  • Slovenské centrum dizajnu