Design Cabinet CZ

15.11. 2015

Jen z podstaty žít nelze, nastal čas svěřit design odborníkům

Novinky

Část 3: …anebo stále na vlastní pěst?

V posledních dvou vydáních Dřevařského magazínu jsme se věnovali rostoucí spolupráci výrobců nábytku s profesionálními designéry (externími či na pozici zaměstnanců), která firmy sice něco stojí, ale přináší hmatatelné výsledky – marketingové i ekonomické. I přesto, ne vždy však kvůli zmíněným vícenákladům, ale ve snaze seberealizace, řada majitelů menších nábytkářských firem stále směřuje svojí léty „vyšlapanou“ cestou vlastního designu, přičemž sortiment některých z nich, prezentovaný například na interiérových výstavách, se zatím těší nemalé pozornosti široké veřejnosti. Naproti tomu nejeden sortiment s designem z takříkajíc vlastní kuchyně se na trhu neprosazuje právě lehce. Důvodů samozřejmě může být celá řada…

 

Bude jim to stačit i do budoucna?

 

Cestou vlastního designu od roku 1990 zatím úspěšně kráčí například pětapadesátiletý Pavel Kaplan z Orliček na Ústecko-Orlicku. Jím spoluvlastněná rodinná společnost Kaplan nábytek s.r.o. se od začátku své činnosti specializuje na sériovou produkci židlí (vyráběných ve větších či menších sériích v celkovém ročním objemu více jak 5 tis. kusů), kterou firma postupně rozšířila také o stoly a zakázkovou výrobu interiérů. Nábytek je vyráběn výhradně podle vlastních návrhů majitele (absolvent Střední uměleckoprůmyslové školy v Praze) a z více jak 80 % směrován na český trh, kde firma zaznamenává stále se zvyšující poptávku. Tato skutečnost je podle majitele daná nejen pečlivým výběrem materiálu (především masivního dřeva) a trvale vysokou kvalitou produkovaného sortimentu, ale i jeho pravidelnou prezentací na interiérově zaměřených výstavách zejména v Praze, kde firma od roku 2009 až do loňska pravidelně oslovovala svým designem vedle návštěvníků také odbornou porotu a získávala některou z jí udělovaných cen. Tyto ceny kromě okamžitého účinku na výstavách, kde se lidé zajímají především o oceněný nebo do soutěže přihlášený výrobek, přináší firmě užitek i později, kdy ji v této souvislosti obvykle začnou kontaktovat různé odborné časopisy pro bydlení. „Tím se nám dostává bezplatné reklamy, díky níž pak na náš stánek cíleně přicházejí lidé i na dalších výstavách,“ sdělil nám Pavel Kaplan na letošním veletrhu For Furniture v expozici společnosti, která byla téměř po celý den zaplněna návštěvníky. Nicméně u odborné poroty firma tentokrát takříkajíc „vyšla naprázdno“. Letos totiž do soutěže přihlásila „pouze“ nový inovovaný model židle (k loni oceněnému stolu Gatta) v celodřevěném (nečalouněném) provedení. Její sedák i opěradlo jsou vytvarovány z jednoho kusu multiplexu s následně nalisovanou bukovou, dubovou či ořechovou dýhou, která je pak ještě mořena na celou řadu možných variant. Multiplex je použitý také pro ukotvení noh, aby se nemohly vylomit, a tento celek je pak doplněn vedle patřičného řemeslného zpracování také dřevěným úchytem umístěným na zadní straně opěráku. „Jestli i tentokrát zaujmeme odbornou porotu, to se teprve dozvíme. Ale na základě dosavadních reakcí návštěvníků si myslíme, že touto židlí oslovíme například majitele zvířecích mazlíčků, kteří určitě ocení větší odolnost dřevěného sedáku než čalouněného a jeho jednoduchou údržbu. Ze stejného důvodu sázíme také na rodiny s malými dětmi, restaurační zařízení apod.“ řekl nám jakoby v předtuše, že tentokrát odejde bez ceny, Pavel Kaplan v první den veletrhu For Furniture 2015 s dovětkem, že v současné době je zatím poptávka po jeho sortimentu natolik velká, že i s dvanácti zaměstnanci ji jen těžko uspokojuje.

 

Zájem není takový, jaký jsme očekávali

 

Na svoji vlastní designérskou dráhu se zhruba před čtyřmi roky rozhodl vydat i šestatřicetiletý Bohuslav Šimek, majitel malého truhlářství v obci Hvozdec u Veverské Bítýšky na Brněnsku, který je spolu s dvěma zaměstnanci prioritně zaměřený na zakázkovou výrobu nábytku z masivu a stavebně truhlářských výrobků. Svůj první designérský počin tzv. Pastelkový nbytek (sortiment nábytku a bytových doplňků s pastelkou jako ústředním motivem, použitou u nábytku např. pro nohy stolů, stolků, stoliček a postelí nebo jako rohové konstrukční prvky korpusů komod, skříní či knihoven apod.) představil veřejnosti v roce 2012 ve snaze rozšířit svoji činnost o malosériovou výrobu dětského nábytku. A to formou prezentace na několika veletrzích včetně podzimního veletrhu For Interior 2012 v Praze, kde tato kolekce zaujala i čtveřici architektů, což dalo autorovi do budoucna jistou naději na širší uplatnění tohoto sortimentu na trhu (viz Dřevařský magazín č. 1–2/2013). K pozdější spolupráci s těmito architekty ale nakonec nedošlo a z kolekce Pastelkového nábytku, která se pro firmu stala pouze doplňkovou, se v současné době prodávají jen některé interiérové doplňky směřující do dětských pokojů, mateřských školek či lékařských ambulancí. Tato skutečnost ale Bohuslava Šimka od dalšího snažení se o vlastní design neodradila a na letošním jarním veletrhu Mobitex v Brně představil další kolekci nábytku a bytových doplňků s vlastním designem Katr collection. Jedná se o nábytek s povrchovým efektem barevného „katrovaného“ dřeva docíleným speciální metodou opracování. „Každý polotovar nejprve na tloušťkovací frézce upravím na požadovanou dimenzi s cca 2 mm velkým nadměrkem z každé strany. Tento nadměrek pak postupně pomalu odřezávám na pásové pile a ořezanou plochu poté nabarvím akrylátovou barvou. Po zaschnutí ji brousím na pásové brusce, a to s různou intenzitou tak, abych dosáhl kýženého efektu – katrování. V konečné fázi pak každý výrobek ještě povrchově upravím olejem,“ seznamuje nás Bohuslav Šimek se svojí „originální“ technologií a dodává, že katrovaný nábytek hodlá vyrábět ve dvou řadách, a to ze smrkového dřeva jako KATR collection a z dubového dřeva jako KATR collection exclusive. „U obou řad nabízíme několik barevných provedení, která se dají navzájem kombinovat. U některých výrobků, jako například věšáky, stojany či držáky na víno apod. používáme mimo dřeva ještě černě natřené stavební hřebíky o průměru 8 mm (respektive jejich hlavičkovou část), které slouží jako háčky nebo jako zátky pro zakrytí upevňovacích vrutů,“ doplnil autor s dovětkem, že touto kolekcí by rád oslovil opět hlavně architekty ve víře, že tentokrát se již spolupráce s nimi rozběhne…

 

František Novák

Dřevařský magazín

Foto: autor a archiv Bohuslava Šimka

Převzato z časopisu Dřevařský magazín 9/2015

 

www.drevmag.com

 

Připojené obrázky

Naši partneři:

  • Slovenské centrum dizajnu