Design Cabinet CZ

16.07. 2014

Jižní Francií – druhé zastavení – Muzeum Ferdnanda Légera

Designéři na cestách

Poblíž města Antibes, umístěné na vysoké skále, shlíží na jižní pobřeží kamenné město Biot. Jeho křivolaké uličky jsou proslulé svými lokálními sklárnami. Nás však do těchto míst zavedl jiný účel, přijeli jsme navštívit muzeum F.Legéra, které se nachází dle místních obyvatel 10 minut, naším tempem však dobou půl hodinu, od města.

Několik měsíců před svou smrtí v roce 1955 tu Ferdnand Leger koupil vilu na statku St. Andrew, na úpatí obce Biot a to proto, že v této oblasti byl soustředěn sklářský a keramický průmysl.Je to tedy tady, kde se Nadia Léger, jeho vdova, a George Bauquier, jeho blízký spolupracovník, společně rozhodli vytvořit muzeum, aby uctili Légerovu práci a podporovali povědomí o jeho tvorbě. Zakladatelé shromáždili finanční prostředky a aktivně koordinovali celý projekt stavby (zejména Nadia Léger byla považována v tomto ohledu velmi aktivní) a vznikla stavba na základě návrhu francouzského architekta ruského původu André Svetchina. Projekt přiléhající zahrady byl dílem zahradního architekta Henri Fische.

Projekt domu zahrnoval výstavbu obrovské mozaiky F. Légera, původně plánované pro doplnění stadionu v Hannoveru, kterou se mu ale nikdy nepodařilo realizovat. Architekt využil rozměry mozaiky pro výpočet proporcí budovy muzea, zcela věnované Légerově monumentálnímu dílu.
Muzeum bylo otevřeno k večeru dne 13. května 1960, pod záštitou umělců P.Picassa, G. Braquea a M. Chagalla a významných osobností ze světa literatury a umění, filmových hvězd a politiků.

Nedaleko od Biot následovaly další projekty a byla realizována další muzea moderního uměn: Nadace Maeght v roce 1964 a Museum Marca Chagalla v roce 1969.

V roce 1969 zakladatelé Nadia Léger a George Bauquier darovali francouzskému státu pozemek i bohatou sbírku více než tři sta kusů z Légerova díla.

V roce 1987 bylo muzeum rozšířeno o dvě křídla budov obsahující výstavní prostory. Architekt Georges Bauquier, kterému byl projekt dostavby zadán, objednal u současné výtvarné umělkyně Heidi Melano monumentální mozaiky, které dnes zdobí východní a západní strany budovy. Tyto mozaiky jsou inspirovány mistrovskými kousky z díla Ferdnanda Legéra: Milanské trienále (z roku 1951) a výzdoba univerzity v Caracasu (z roku 1954).

 

Květa Čulejová

Připojené obrázky

Naši partneři:

  • Slovenské centrum dizajnu