Design Cabinet CZ

21.06. 2021

Nové směry italského designu: redukovat_recyklovat_opětovně využít

Design v souvislostech

Výstava 3codesign_3r_Ridurre_Riciclare_Riutilizzare prezentovaná v Praze v Italském kulturním institutu v roce 2021 přinesla nové pohledy na směřování části italského designu. Co představují?

Redukovat / Ridurrere

Redukovat spotřebu surovin. Redukovat používání nerecyklovatelných surovin.

Redukovat dopad na životní prostředí. Redukovat zavádění výroby předmětů ze znečišťujících materiálů. Avšak redukovat znamená také vyrábět podle ideologie „0 km“ (Giuseppe Arezzi); využívat materiály, které v přírodě mají rychlou schopnost reprodukce jako třeba opuncie (Martina Taranto), kukuřice (Alessandra Baldereschi nebo Antonio Aricò), korek (Paola Navone); znamená to získávat nové materiály z organických odpadových surovin (Tomatoset) nebo je vytvářet například z invazivních a znečišťujících rostlin (Favini a Pablo Dorigo). A konečně redukovat vyžaduje schopnost co nejefektivněji zpracovat určitý materiál, aby se zamezilo vzniku odpadu (jako v případě Sbírky Ollare Lorenza Damianiho).

 

Recyklovat / Ricaclare

Vymýšlet a navrhovat předměty a výrobky, které mohou být opakovaně obnovitelné. Které nejsou navrhovány proto, aby skončily na skládkách. Které mohou být použity v nových výrobních procesech. Které mají vlastnosti umožňující jejich využití v nových a odlišných životních cyklech. Kdysi jsme byli zatíženi předsudkem, že recyklované materiály jsou méně kvalitní než ty původní. To ale už neplatí: je obecně známo, že recyklované materiály jsou nejen neuvěřitelné kvalitní a funkční, ale že také a především představují cenný zdroj jak pro ekonomiku, tak i pro náš ekosystém.

Příklady recyklace představené na italské výstavě v Praze   3codesign_3r_Ridurre_Riciclare_Riutilizzare jsou nejrůznějšího druhu: použité plasty, které zpracovává studio Joe Velluto, strategie zaměřená na stoprocentní recyklaci  odpadu z vlastní výroby, jak se o to snaží podnik Magis, recyklace plastových lahví, kterou provádí firma Artemide, schopnost dát jinou funkci  některým částem produktů, které dosloužily, jako třeba monitorům počítačů v případě Nerosicilia Group, nebo dřevu z kůlů z benátské laguny v mladé Benefit Company Pieces of Venice,  která získala ocenění  Compasso d’Oro, nebo použití biologického materiálu z obnovitelných zdrojů v případě firmy Kartell či použití zpracovatelského odpadu firmy Slamp na stavbu čmelínů.

 

Opětovně využít / Riutilizzare

Používat předmět nebo jeho části k jiným funkcím, než k jakým byl původně vytvořen. Změnit význam a funkci předmětu a vdechnout tak život novému výrobku v souladu s postupem, který se často používá spíš u řemeslných či uměleckých než u průmyslových designů. V Itálii se jeden z prvních předmětů opakovaného použití datuje do roku 1964, kdy společnost Ferrero představila sklenici na Nutellu z nerozbitného skla a s neustále obměňovanou grafikou. Jeden z mistrů italského designu Enzo Mari (http://www.designcabinet.cz/velikan-italskeho-designu-enzo-mari-1932-2020)

předvedl svým projektem Ecolo nové použití plastových lahví k vytváření  různých podob váz.  Ale existují i tací, kteří zkoušeli dát některým předmětům zcela nové využití, jako například přeměnou vodovodních trubek na židle (Lorenzo Damiani) nebo koupacích čepic na stínítka lamp (Paolo Ulian). Ale jsou tady také asfaltové pásy, z nichž se stávají židle (Luco Gnizio), ocelové drátky kolíků na prádlo proměněné v koše (Massimiliano Adami), odložené židle, kterým je vdechnut druhý život v nových projektech (studio Sovrappensiero a podnik Manerba), zbytky plechových plátů, ze kterých vznikají vzácné intarzie (Sapiens Design) a zbytky tkanin, které spojují východ se západem (Antonio Marras).

 

 

Co tyto tendence představují,  je možné prohlédnout si v obrazových přílohách

 

Obrázek 01

Redukce

Philippe Starck

Židle A. I.

2019

Kartell

Se svolením: Kartell

 

Židle A. I. od Philippa Starcka, zrozená ze spojení umělé a lidské inteligence,  je vyrobena z kompletně recyklovaných termoplastických technopolymerů s minerálním plnivem a soft-touch povrchem. Estetické kvality a požadavky na pevnost jsou zaručeny a jdou ruku v ruce s plodným designem.

 

Obrázek 02

Redukce

Alessandra Badereschi

Svítidlo Wild Flowers

2020

Auto Production

 

Ručně malované nástěnné svítidlo z kukuřičné pryskyřice. Elektrické zařízení s LED žárovkami. „hem měsíců karantény jsem se dala do kreslení květů, smyšlených druhů inspirovaných vzpomínkami na botanické ilustrace a herbáře. Vymyslela jsem si, že jeden z mých obrázků proměním v nástěnnou lampičku, malou svítící skulpturu, která odkazuje na zvyk našich babiček vkládat mezi stránky knih sušené květy a pak z nich vytvářet dekorativní kompozice.

Obrázek 03

Recyklace

Fonderie Artistica Versiliese

Kávový stolek Secondo Fuoco (Druhý oheň)

2020

Foto: Nicolò Panzeri

Tipstudio

 

Secondo Fuoco je studie strusky, pěnovité nečisté hmoty, která se při procesu tavení objevuje na povrchu roztavených kovů. Tipstudio pracuje s odpadem předchozích tavení a nabízí zamyšlení nad mnoha tvářemi tohoto materiálu. Ve spolupráci se slévárnou Fonderia Artistica Versiliese Tipstudio odebírá vzorky strusky, katalogizuje je, rozebírá na kousky, poté je skládá vedle sebe, zalévá do vosku a podrobuje dalšímu tavení, díky kterému vznikají kolekce nových nevídaných objektů.

 

Obrázky 04, 05

Recyklace

Joe Velluto — Vázy To re or not to re?

2019

Firma Teraplast

 

Většina tak zvaného „recyklovaného“ plastu ve skutečnosti pochází z odpadu při výrobě předmětů z polymerů, smíchaného s granulemi „čistého“ plastu. Výsledkem je nový výrobek, který za skutečně recyklovaný považovat nelze. „To re or not to re?“ naopak používá vázu Re-Pot vyrobenou z již použitého plastu (najdeme jej v běžných kontejnerech na tříděný odpad), vybraného a roztříděného podle barevné škály. Povzbuzení k recyklaci.

 

Obrázek 06

Redukce

Piero Gatti, Cesare Paolini, Franco Teodoro

Sedací vak  Sacco Goes Green

1968

2019 reedice

Zanotta

 

Kuličky expandovaného polystyrénu s vysokou rezistencí použité v původním projektu jsou v ekoverzi nahrazeny mikrokuličkami BioFoam® od Synbry: biologicky rozložitelným a kompostovatelným bioplastem, vyrobeným z cukrové třtiny. Vnitřní obal a vnější potah jsou z ECONYLu®, recyklovaného nylonového vlákna, získaného výlučně z rybářských sítí posbíraných z mořského dna, z textilního odpadu a průmyslových plastů, které jsou přetvořeny v nové vlákno, jež lze recyklovat, obnovovat a přetvářet do nekonečna.

 

Obrázek 07

Recyklace

Toiletpaper

Koberec Rossetti

2016

Toilrtpaper Lovers Seletti

 

Kolekce vybavení pro domácnost se zrodila ze spolupráce Maurizia Cattelana a Pierpaola Ferrariho, tvůrců magazínu Toiletpaper, ve které [1] se mísí surrealistické obrázky publikované v časopise s designem světa Seletti. Spojením černého humoru a instinktivního experimentování dává tato spolupráce vzniknout řadě unikátních produktů. Obrázky z časopisu Toiletpaper v nadměrném formátu se zmocňují koberců, vyrobených výhradně z recyklovaného materiálu. 

 

Obrázek 08

Opětovné použití

Paolo Ulian

Váza Cardboard Vase

2009

Prototype

 

Vázy vyrobené tvarováním lisovaných vlnitých kartónů běžně užívaných k balení a ochraně skleněných lahví a váz. Po vytvarování lze kartónové tubusy navléknout na seříznutou plastovou lahev a tím vznikne váza. Díky elasticitě a tvarovatelnosti materiálu lze získat nekonečné množství forem.

 

Obrázek 09

Redukce

Paola Navone

Stoleček/taburetka z korku Cork 42/Cork 44

2016

Gervasoni

 

Jsou vyrobené kompletně z přírodního materiálu, odolné a vodoodpudivé, jako je právě korek. Cork je součástí kolekce InOut navržené Paolou Navone pro Gervasoni. Křesílka, stolečky, tvarované a zaoblené sedačky různých rozměrů navozují pocit teplé středomořské atmosféry. Vhodné pro venkovní i vnitřní použití.

 

Obrázek 10

Redukce

Salvatore Ferragamo

Sandál Rainbow Future

2018

Salvatore Ferragamo

Salvatore Ferragamo Museum, Florencie

 

Ručně háčkovaný sandál vyrobený z organické bavlny, podpatek a podešev jsou z vrstveného dřeva pokrytého stejným materiálem. Model má původ v legendárním sandálu Rainbow – ikonickém produktu Salvatora Ferragama, vyrobeném ze semiše roku 1938 pro herečku Judy Garland – a vzdává hold vztahu mezi tradicí Made in Italy a závazku k udržitelnému rozvoji.

 

Obrázky 11, 12

Opětovné použití

Enzo Mari

Vázy Ecolo

1995

Alessi

Foto: Franco Capra

Se svolením: Alessi Museum

 

Limitovaná edice 80 krabic z bukového dřeva, z nichž každá obsahuje 4 vázy vytvořené osobně Enzem Marim, s očíslovanou etiketou a autorovým podpisem. „V roce 1992 Alessi souhlasil s publikací mé knihy s názvem Ecolo, která poskytovala podrobné instrukce pro domácí výrobu váz na květiny z plastových lahví od mycích prostředků či minerálky, na které lze připevnit etiketu se jménem značky a jménem tvůrce.“

 

Obrázky číslo 13,14

Opětovné použití

Massimiliano Adami

Košíky z recyklované ocele Allinfinit

2015

Autoproduction

 

Pružinky z ocelového drátu získané z obyčejných kolíčků na prádlo a vzájemně propojené dostanou nový účel a stanou se z nich nádoby ve tvaru koše. Na jeho okraj můžeme připevnit rozlámané kolíčky, které nám občas při věšení prádla zůstanou v ruce. Vytváříme tak předmět, který může tvarově a rozměrově „růst“ až do nekonečna a zároveň udržujeme naši mysl připravenou k recyklaci. 

 

Obrázek číslo 15

Redukce

Luca Alessandrini

Housle Violono di seta e seta di ragno (Housle z hedvábí a pavoučího vlákna)

2016

Silk

Hi-Tech Classical Instruments

 

Hudební nástroje vyrobené z hedvábí a pavoučího vlákna jsou produktem delšího výzkumu prováděného v laboratořích Imperial College a Royal College of Art v Londýně. Tyto nástroje využívají akustické vlastnosti přírodních materiálů coby alternativy ke kompozitnímu materiálu na bázi uhlíku. Navíc díky spolupráci s Oxfordskou univerzitou bylo možné do nástrojů zakomponovat vlákno australského pavouka Golden Orb Weaver, které je považováno za nejpevnější materiál na světě (5x pevnější než ocel).

 

Obrázek číslo 16

Opětovné použití

Studio Sovrappensiero

Lavice Office + Retrofit

2011

2020

Firma Mamerba

 

Projekt vznikl na základě plánu obnovy vyvinutého ve spolupráci s firmou Azienda Manerba s cílem opětovně využít zásoby kancelářského nábytku ze skladů. Projekt se zrodil v prostředí s velkou dostupností nevyužitých produktů. Tato výroba umožní nejen nové využití nepotřebných produktů, ale také  „upgrade, během něhož předměty získají nový význam, díky kterému se pak zapojí do obnoveného evolučního procesu.

 

Obrázek číslo 17

Opětovné použití

Studio Sovrappensiero

Kancelářská skříňka se zásuvkami Office + Retrofit

2011

2020

Firma Mamerba

 

Projekt vznikl na základě plánu obnovy vyvinutého ve spolupráci s firmou Azienda Manerba s cílem opětovně využít zásoby kancelářského nábytku ze skladů. Označení Retrofit odkazuje na instalaci nových mechanismů či komponentů do systémů, které původně nebyly pro jejich instalaci určeny. Takový přístup umožní „upgrade, během něhož předměty získají nový význam, díky kterému se pak zapojí do obnoveného evolučního procesu.

 

Obrázek číslo 18

Opětovné použití

Židle Forstreet

2009

Luca Gnizio Ecosocial Designer

 

Recyklát asfaltu používaného k opravě silničního svršku, železné pruty ze staveniště a recyklované ocelové plechy: varovná připomínka nadměrné produkce CO2. Židle patří podle designéra k našemu každodennímu životu a soukromí, a právě kvůli tomuto významu ji zvolil za ikonu nesoucí významné sdělení pro zvýšení ekologického povědomí.

 

Obrázek číslo 19

Opětovné použití

Antonio Marras

Kimono

2019

Antonio Marras

 

 „Převyprávěl jsem a znovu objevil potisky, látky a barvy s využitím východních tradic, které jsem míchal a prolínal s tradicemi Západu.

Postavil jsem vedle sebe sardinský oděv a kimono, vzory, proporce a nesoulad, abych je nechal přesáhnout, shromáždil je, upravil a překročil hranice nových scénářů mezi rozdílnými kulturami, stvořil harmonii, nastolil rovnováhu mezi minulostí a přítomností, mezi starým a novým, spojil nesourodé prvky, jež stály ve zdánlivém protikladu.

 

Obrázek číslo 20

Opětovné použití

Lorenzo Damiani

Židle Tuttitubi

2003

Firma Autoproduction

 

Nápad se zrodil z touhy využít již existující prvek jako stavební modul pro vytváření bytového zařízení. Jde o zamyšlení se nad možností přenosu výrobních součástí z jiných odvětví a jejich přetvoření v nový produkt. Mění se pouze jejich použití a prostředí. Právě tak se zrodila struktura složená z obyčejných plastových instalatérských trubek, které byly proměněny v židli nebo široké nízké křeslo vhodné i pro děti.

 

Obrázek číslo 21

Recklace

Matteo Ragni

Autíčko – Lido senza pila

Objekty

2017

Pieces of Venice

 

Speciální edice slavných autíček Mattea Ragniho, vyrobená z  modřínového dřeva z vyřazených benátských mol. Je kamarádem z dětství, těžítkem, suvenýrem, předmětem, jenž umožní interakci mezi prarodiči, rodiči a dětmi. Pátrání po původu pojmenování tohoto předmětu, nás dovede na Lido, jedinou část Benátek, kde jezdí auta.

 

Obrázek 22

Recyklace

Valentina Carretta

Svítidlo Egg of Columbus

2013

Firma Seletti

 

Stolní lampa vyrobená z lisovaného kartonu, který je získáván zvláštním procesem výroby, při němž se přetvoří směs recyklovaného papíru v robustní materiál odolný vůči vlhkosti. Egg of Columbus je název kolekce závěsných svítidel a stolních lamp, jejichž tvary nalézají inspiraci ve vlnách a plisování svítidel, které se v minulosti tak hojně vyskytovaly v domácnostech. Materiál, sám o sobě hrubý, drsný a neobyčejný, je vláknina lisovaného papíru, která se standardně používá v obalovém průmyslu.

Obrázek 23

Redukce

Martina Taranto

Mísa ze série Nuovomondo

2020

Firma Auto Production

 

Mísa „Nuovomondo“ vzešla z výzkumu dřevnatého materiálu získaného z opuncie mexické. Opuncie mexická (fico dIndia) je kaktus, plevelná rostlina přivezená do Evropy Kolumbem, která přirozeně zadržuje vodu a rozmnožuje se řízky. Když rostlina odumře, vyschne a lze ji tak oloupat a získat dřevitou vlákninu. Vláknina se chová jinak než běžné dřevo a otevírá tak dveře novým estetickým procesům a tvarování.

 

Obrázek 24

Redukce

Antonio Arico

Židle A Signurina – Palermo

2020

Firma Myop

Foto: Riccardo Scibetta

 

 „A Signurina“ v sicilském dialektu označuje ženu, která se neprovdala. Tato židle z olivového jasanu se sedákem ze zapleteného kukuřičného vlákna spojuje sever a jih, světy průmyslového designu a nejpůvodnějších řemesel.

 

Obrázek 25

Recyklace

Giulio Iacchetti

Nazouvák Calzascarpe – Castello

2017

Pieces of Venice

 

Tento nazouvák s dlouhou rukovětí přetváří dřevo z briccoly v „ušlechtilý předmět, v pomocníka, díky němuž se při obouvání nemusíme ohýbat. Tradiční umělecký předmět, který je pojat moderně a esteticky: umístěný na podstavci může být v našich domovech i vystaven jako umělecký předmět. 

 

Obrázek 26

Redukce

Grado Zero Group

Life Materials

Suroviny

2020

2018

2018

Firma Grado Zero Group

 

MuSkin je 100% rostlinná alternativa ke zvířecí kůži získávaná z velké parazitické houby Phellinus ellipsoideus, která roste ve volné přírodě a útočí na stromy subtropických lesů. BioGreen je jedinečný a vysoce účinný polymer vyrobený 100% z přírodních zdrojů a recyklovaných materiálů, částečně získaných z recyklovaných rostlinných materiálů a částečně z obnovitelných organických zdrojů. Cypress Yarn (cypřišová příze) se skládá z 15 % z cypřiše a z 85 % z organické bavlny. Má mimořádné antibakteriální, protiplísňové, relaxační a protizápachové vlastnosti (Certifikát UNI EN ISO 20645).

 

Obrázek 27

Redukce

Paolo Ulian s Caterinou di Michele

Svítidlo Arianna

2013

Zava Illuminazione 

 

Svítidlo ve formě cívky, na kterou se navíjí, nebo se z ní naopak odvíjí elektrický kabel, tak aby dosáhl do všech koutů místnosti, je vyrobeno z průmyslové cívky na svářecí drát.

 

Obrázek 28

Redukce

Laura Carraro a Mohamed Chabarik

Dekorace na stůl Filide

2020

Carraro Chabarik Mosaico Contemporaneo

 

Dekorace na stůl Filide jsou lehké na pohled a jemné na dotek díky metodě  „samonosné“ mozaiky, která nepotřebuje žádnou podpůrnou konstrukci. Vypadají jako velké listy s  žilkováním [2] a organickým tvarem, jednoduché a nedokonalé. Realizace je ve znamení udržitelnosti: použitý materiál jsou vyřazené úlomky z jiných výrobních procesů, pečlivě opracované a vyčištěné, jako například vzácný zelený mramor Green Forest. 

 

Obrázek 29

Opětovné použití

Massimiliano AdamiI

Poháry z recyklovaného plastu Cheap Murano

2004

2006

Firma Auto Production

Všechny tyto poháry a „sklenice“ jsou vyrobeny z recyklovaného plastu. Vlastnosti průmyslově vyráběného plastu, průsvitnost a tvar, jsou využity k ironické imitaci vzácného muránského skla. Jsou křehké jako sklo, ale nerozbitné, vyrobené ručně jako každý jiný pohár ze vzácného skla, můžeme je použít opakovaně nebo po použití vyhodit. Každý kus je jedinečný a může být základem sbírky.

 

Obrázek 30

Recyklace

Issey Miyake

Svítidlo In-Ei – Mendori

2010

2012

Firma Artemide

 

In-Ei je kolekce závěsných, stolních a stojacích svítidel. Neopakovatelné ohyby, které definují plastický tvar a pevnost svítidel, jsou vyrobeny originální technologií. Díky materiálu z recyklovaných plastových lahví, z něhož jsou svítidla vyrobena, drží tvar i bez vnitřní konstrukce. Proces ohýbání vytváří dostatečně pevné sošné objemy, které se dají dále tvarovat.

 

Obrázek 31

Recyklace

Lorenzo Palmeri

Láhev Acqua Chiarella (voda Chiarella)

2020

Firma Chiarella

Láhev, než bude recyklována, se může v průběhu několika let „vrátit do oběhu“ i dvacetkrát. Sklo mění svou formu a nenechává za sebou odpad. Láhev pojímá a voda dostává tvar vlastního obalu. Nejužší místo láhve, hrdlo, vedle své zvláštní strukturální funkce, zároveň vybízí, abychom láhev drželi přirozeně. Na povrchu u dna láhve rozpoznáte hory a jezero Como v oblasti Bellagio, kde se nachází pramen.

 

Obrázek 32

Opětovné použití

Luca Gnizio

Umělecký prvek Forsoulmoon, Forcrystaksoul

2016

2019

Luca Gnizio Ecosocial Designer

 

Luca Gnizio vytvořil z průmyslového odpadu uhlíkových a skleněných vláken ekologický patent Forsoul – první sklo/krystal vyrobené s použitím skutečné textilie. Díky své dekorativní inovaci je permanentně zastoupeno v Museo del Vetro di Murano. Technická výjimečnost, dosažená díky použití odpadních uhlíkových vláken ve hmotě skla, podtrhuje dekorativní a inovativní vlastnosti produktu.

 

Obrázek 33

Opětovné použití

Odkládací stolek- stojan na časopisy Labo

2020

NestArt s. r. l.

 

Vykládané kovové povrchy inspirované dávnou tradicí intarzie jsou specialitou společnosti NestArt s. r. l., která se zaměřuje na recyklaci odpadu ze strojírenské výroby pomocí laseru. Díky Sapiens Design se zrodilo Labo, bytový doplněk opatřený lehkými intarzovanými kruhovými plochami, které lze volně položit na nosnou strukturu a vytvořit tak stoleček či stojan na časopisy.

 

Obrázek 34

Opětovné použití

Paolo Ulian

Svítidlo Palombella

2000

2017

Firma Zava Illuminazione 

 

Stínidlo vznikne navlečením obyčejné koupací čepice ze silikonové gumy na kovovou kostru.

 

Obrázek 35

Opětovné použití

Guglielmo Brambilla

Váza CAPS

2016

Firma Artisan: Bjorg Friborg

Foto: Guglielmo Brambilla, Marcini Limonowicz

 

 „Cap“ je termín, kterým se označuje nadbytečné sklo, které při foukání přesáhne okraj formy a vytvoří jakousi bublinu, která se zpravidla odstřihne a vyhodí. Odtud pochází inspirace pro řadu „Caps“ vytvořenou ze zbytků, které designér našel ve švédské sklárně Pukeberg. Tvar materiálu je standardní, daný tvarem formy, zatímco okraj se získává odstřihnutím vršku v prostřední části, tudíž je vždy unikátní a lehce asymetrický či nakloněný.

Obrázek 36

Opětovné použití

Martí Guixé

Prasátko na semínka Seed-Safe

2010

Firma Alessi

Se svolením: Alessi Museum

 

Ve všech koutech světa se rodí organizace, které se věnují osudu desítek tisíc odrůd ovoce a zeleniny, kterým hrozí vyhynutí. „Seed-safe“ má tvar kasičky, která má zdůraznit význam této činnosti. Jsou v ní 4 otvory pro vhození semínek, jako připomínka různých druhů, které lze uchovat. Záchrana semínek je naléhavou potřebou planety, tváří v tvář krizi, kterou FAO označuje jako „úbytek genetického materiálu dostupného pro současné a příští generace.

 

Obrázek 37

Recyklace

Micromosaico

Micro 6-Mosaicomicro

Mikromozaika

2014/2015

Firmy Nerosicilia Group

Piero Lissoni – Collection Sumi-e Delta

Collection Sumi-e Lambda

Rodolfo Dordoni –Collection Perle

Jpeglab – Collection Micro Multiplem

 

Mosaicomicro je ekologicky udržitelný projekt, který propaguje nová umělecká vyjádření a zaměřuje se na vztah člověka a prostředí. Skleněný prášek získaný ze starých televizních a počítačových monitorů se postupně zpracuje do tvaru „miniaturních“ mozaikových kamínků. Jejich velikost a nízká hmotnost zaručují velmi nízké emise CO2. Charakter recyklovaného skla a výrobní proces zajistí, že každá mikrodlaždička se bude lišit od všech ostatních a bude mít jiný odstín stejného tónu.

 

Obrázek 38

Recyklace

Doriana a Massimiliano Fuksas

Svítidlo Charlotte Floor

2017

Firma Slamp

 

Slamp je udržitelná firma, která již přes 25 let používá odolné a trvanlivé technopolymery těch nejlepších termických, elektrických a chemických vlastností, jejichž hlavní kvalitou je recyklovatelnost. Od roku 2019 je odpad z výroby svítidel recyklován a přeměňován v úly pro čmeláky, speciální rodinu blanokřídlých, využívanou při přírodním opylování ovocných stromů a keřů a zeleniny.

 

Obrázek 39

Redukce

Masky Algae Masks

2018

Firma Ecal e Favini pro projekt Aesthetic of Sustainability

 

Projekt je součástí výzkumu Aesthetics of Sustainability při Ecal, který se zabývá udržitelnými materiály.

Algae Masks je řada masek, které se snadno skládají, vyrobených ze Shiro Algae Paper, speciálního papíru od firmy Favini vyrobeného z řas z benátské laguny. Tyto masky dávají vyniknout kráse papíru Carta d'Alghe prostřednictvím historické obrazotvornosti benátského karnevalu.

 

Obrázek 40

Recyklace

Marta Laudani

My-Landscape

Little landscape

2020

Firma Keep Life

 

Malé panorama vytvořené z drobných mosazných prvků je zasazeno do desky z materiálu Keep Life, jenž v roce 2017 vynalezl a průmyslově patentoval designér Pietro Petrillo z Kampánie. Jde o přírodní materiál získaný ze skořápek lískových ořechů, kaštanů, vlašských ořechů, mandlí, pistácií a arašídů s příměsí pojiva, které neobsahuje žádné škodlivé látky, rozpouštědla či formaldehyd. Skořápka plodů v sobě uchovává část ligninu, stejné látky, jež obsahují i kmeny.

 

Obrázek 41

Redukce

Sapiens Design

Stojan na časopisy Intrecci (Spletání)

2019

Sapiens Design Collection 2019

 

Tento stojan byl stvořen k většímu zhodnocení tradičních lidových látek jako pezzara (z Kalábrie) a pezzotto (z Valtelliny), tkaných na tradičních ručních tkalcovských stavech. Je vytvořen výlučně z recyklovaných materiálů: hadrů, odložených oděvů, starých pokrývek, dnes především odpadu z průmyslové výroby. Inovativní část spočívá v zapojení nových prvků do osnovy jako například dřevěných proužků či kovového drátu.

 

Obrázek 42

Opětovné použití

Massimiliano Adami

Socha Fossili Domestici (Domácí fosílie)

2004

2010

Firma Auto Production

 

Domácí fosilie jsou jednou z možností výroby bytových doplňků využitím předmětů z různých plastů ponořených do polyuretanové pěny. Staré televizory se naplní malými předměty, které se tak stanou jakýmisi „fosiliemi“ současnosti. Jde o kreativní gesto, které je jednoznačnou kritikou jistých forem odcizení, které charakterizují náš každodenní život.

 

Obrázek 43

Redukce

Lorenzo Damiani

Kuchyňské předměty Mastek

2016

Fondazione Cologni dei Mestieri d'Arte

Master of Arts: Roberto Lucchinetti

Foto: Andrea Basile

 

Projekt pro edici „Doppia Firma. Dialoghi tra pensiero progettuale e alto artigianato“ z roku 2016 nadace Fondazione Cologni dei Mestieri d'Arte con Living Corriere della Sera, představila nadace Michelangelo Foundation for Creativity and Craftsmanship.

Pouhý jeden blok mastku poslouží k vytvoření celé kolekce kuchyňských předmětů, jež se dají využít jako hrnce nebo poklopy. Zpracování je založeno na znovuobjevené staré technice soustružení, jež umožňuje odebrat vnitřní část bloku („odpad), tak aby bylo možné jej dále zpracovávat a opět využít jeho vnitřní objem až do jeho úplného spotřebování.

 

Obrázek 44

Opětovné použití

Lorenzo Palmeri

Vázy – větrné zvonkohry Moai

2011

Citco

 

Moai je prostorové zachycení hranice mezi tichem a zvukem. Jde o větrné zvonky, kde je zvuk vytvářen větrem či, dle libosti, úhozem. Moai jsou každá jiná, neboť pocházejí ze zbytků vzniklých při zpracování mramoru - z vrtných jader, během výroby odhozených a následně posbíraných, abychom mohli objevit jejich hlas; každá je jiná, liší se barvou, velikostí i zvukem.

 

Obrázek 45

Redukce

Grado Zero Group

Life Materials

Suroviny

2018

2019

2019

Grado Zero Group

 

Nettle Denim, bavlna použitá v džínovině je založena na materiálu ECotec®, série vystopovatelné produkce bavlny vyráběné v Itálii s použitím předbarvených zbytků, které pochází 100% z textilního průmyslu, přeměněných na přízi vhodnou pro výrobu. Cypress Denim je vyrobený z orientální odrůdy cypřiše, jehož vlákno má zvláštní vlastnosti, díky nimž je obzvláště vhodné pro využití v kontaktu s pokožkou, včetně antibakteriálních a antiseptických vlastností. Wood Wool je materiál složený výhradně z Lyocellu, typu hedvábí, které je tvořeno pouze celulózovým vláknem získaným výtlačným lisováním drcené buničiny dřeva (bělené buničiny).

 

Obrázek 46

Recyklace

Mariapia Bellis

Předměty společníci - 3 pohledy & 4 zvuky

 

Sedm malých objektů je věnováno sedmi čtvrtím, na které se dělí Benátky. Jsou vyrobeny ze dřeva benátské briccoly (kůl v benátské laguně). Dají se schovat do tašky, lze je nosit v ruce jako amulety na hraní nebo dalekohled, přes který se znásobují či deformují pohledy na město. Jsou suvenýrem, který si vozíme s sebou i do jiných měst a na dalších cestách. 

2017

2018

Pieces of Venice

+

Marco Zito

Lodička Vaporetto - Trinchetto 33 (Lodička - kmínek 33)

2017

Pieces of Venice

 

Pieces of Venice je projektem, který usiluje o recyklaci materiálů použitých v Benátkách a laguně a jejich další přetváření do designových předmětů. Tato skulptura je vyrobena z dřeva benátské briccoly (kůlů zaražených do dna laguny). V malém měřítku kopíruje nejdemokratičtější dopravní prostředek občanů Benátek a turistů, kteří sem z celého světa přijíždějí.

 

Upravila Lenka Žižková


 

opravila jsem na ve které, protože podle italského textu se mluví o té kolekci, ne o časopisu … chjo

 

bože můj chvějící se listy, já už se tu z toho taky chvěju

Naši partneři:

  • Slovenské centrum dizajnu