05.11. 2025
Rozhovor k Národní ceně za studentský design 2025 – Andrej Ilič
rozhovory
Seznamujeme vás s nominovanými účastníky soutěže Národní cena za studentský design 2025. Stolička Puff od Andreje Iliče je lehká, působí nadýchaně a hravě, a přitom je pevná a praktická. Spojuje estetiku s ohledem na životní prostředí a ukazuje, že recyklované materiály mohou stát u zrodu kvalitního a inspirativního designu. Přečtěte si, jak autor přistupoval k návrhu, s jakými výzvami se potýkal a co ho ve světě designu baví, ale také trápí.
Do soutěže ses přihlásil se stoličkou z recyklovaných materiálů Puff. Můžeš, prosím, čtenářům vysvětlit, co se pod tímto názvem ukrývá?
Stolička ve mě už od rané fáze návrhu vyvolává pocit jemnosti, lehkosti a nadýchanosti. Název Puff stool tento pocit hravě vystihuje a zároveň odkazuje na její jednoduchost a pohodlí. Zároveň jde o kus nábytku, který je vyrobený z recyklovaných materiálů, takže propojuje estetiku s udržitelností – lehkost vnímání a ohleduplnost k životnímu prostředí v jednom.
Jaké materiály a technologie byly na výrobu použity? Proč zrovna plast z recyklovaných kelímků? Jaký vliv má použitý materiál na celkový estetický dojem stoličky?
Volba recyklovaného materiálu nebyla náhodná. Dokazuje, že odpad může získat nový život a v některých případech fungovat dokonce lépe než materiál nový, přitom zůstat esteticky i funkčně kvalitní. Plast z recyklovaných kelímků stoličce dodává charakteristický vizuál a dává designu smysl i v širším kontextu – poukazuje na to, že estetika a udržitelnost mohou jít ruku v ruce.
Kolik stoliček vlastně vzniklo?
Stoliček vzniklo přesně deset. Nicméně se zdá, že je to málo! Ozvalo se mi v poslední době dost zájemců, takže zvažuji vyrobit další sérii. Ale už teď vím, že nebude stejná.
Jak probíhalo ruční tvarování za tepla – byly momenty, kdy materiál odmítal spolupracovat? Došlo v rámci práce na tomto projektu k nějaké krizi či tě přepadly pochybnosti?
Ano, byly chvíle, kdy materiál odmítal spolupracovat. V takových momentech jsem mu nechal prostor a nepletl se mu do cesty – právě to umožnilo vyniknout charakteristickému vzhledu stoliček Puff. Když pracuji s různými materiály, snažím se je co nejvíc poznat. Provádím spoustu dílčích zkoušek, sleduji, jak se chovají, a nikdy se nesnažím přetvořit je na něco, čím nejsou.
Zajímavostí je, že sedák a nohy stoličky spojuje organický tvar bez dalších komponentů, jak jsi vyvinul tento systém spojení?
Před stoličkami Puff jsem navrhl dvě ručně foukaná skleněná svítidla a chtěl si od skla na chvíli odpočinout. Hrál jsem si s plastovým materiálem, zkoušel řezání, lisování i ohýbání za tepla, a brzy jsem si uvědomil, že určitá práce s recyklovaným plastem se podobá práci českých mistrů sklářů – během několika minut je hotovo a není prostor pro chyby. Právě tato okamžitá a precizní práce umožnila vyvinout systém, který organicky spojuje sedák s nohami stoličky a dodává každému kusu jeho jedinečný charakter, přičemž tak propojuji své zkušenosti se sklem i v práci s plastem.
Jsou nějaká omezení vyplývající z tohoto přístupu a volby materiálu, například nosnost?
Ne, právě naopak. Překvapilo mě, jak pevný materiál je, a konstrukce spolu s pečlivě navrženými rozměry všech částí jen podpořily jeho stabilitu. Díky tomu stolička není jen esteticky zajímavá, ale zároveň plně funkční a spolehlivá i při běžném používání.
Pro koho jsou stoličky primárně určeny? Je sezení na nich přiměřeně pohodlné?
Stoličky Puff jsou primárně určeny pro každého, kdo ocení jednoduchý, ale promyšlený design a zároveň chce podporovat udržitelné materiály. Sedák má organický tvar, který poskytuje příjemnou oporu, a pevné spojení s nohami zajišťuje stabilitu, takže sezení je pohodlné a bezpečné i při běžném používání. Jsou praktickým řešením pro domácnosti, kanceláře i veřejné prostory, kde hraje roli jak estetika, tak funkčnost.
Jak reagovalo tvé okolí, pedagogové, přátelé, spolužáci či rodina na tvůj návrh?
Lidé v mém okolí mě velmi podporovali a výsledek je příjemně překvapil. Kdo se na stoličky dívá, často říká, že jsou jemné, hravé a že by si je hned někam umístil domů. Taková zpětná vazba mě moc potěšila a dodala projektu další energii.
Je možné si tvé stoličky Puff někde prohlédnout naživo? Jak si zájemci mohou stoličku pořídit?
Stoličky Puff si zájemci určitě mohli fyzicky prohlédnout na Designbloku 2025, kde byly vystaveny. Do 6. 11. 2026 se prezentují na výstavě Nový (z)boží! Národní cena za studentský design 2025 v Galerii českého designu v Praze. Kromě toho jsou k vidění i na mých webových stránkách, kde jsou přímo k prodeji. Kdokoliv mě může oslovit s dotazem a rád odpovím na všechny
Byla práce na tomto projektu časově náročná? Jak dlouho celý proces trval?
Samotný návrh vznikl poměrně rychle a agilně, ale předcházelo mu několik měsíců promýšlení a rozvíjení myšlenek. To je podle mě často nejtěžší část celého procesu. Teď už mohu říct, že na projektu Puff stool pracuji téměř rok.
Co tě přivedlo k tomu se přihlásit do soutěže Národní cena za studentský design? Proč jsi vybral zrovna stoličku Puff?
Do soutěže Národní cena za studentský design jsem se poprvé přihlásil před dvěma lety se svítidlem Sinusoida a naše práce s Pavlínou Štěpařovou byla oceněna nominací. Ta zkušenost nás velmi motivovala, a proto jsem letos přihlásil svůj design stoličky PUFF – je to projekt, který si podle mě zaslouží být viděn.
Přihlášený projekt jsi vytvořil v rámci svého studia na Vysokém učení technickém v Brně. Byl jsi se studiem na této škole spokojen? Jak tě studium obohatilo?
Studium na fakultě mělo své plusy i minusy, ale pro mě osobně převažují pozitiva. Především díky ateliérovým vedoucím, MgA. Ondřeji Tobolovi a MgA. Janu Mikoškovi, kteří dokážou opravdu profesionálně vést a naučit člověka samostatně a kriticky přemýšlet nad vlastními návrhy. To, co jsem se od nich naučil, pro mě zcela převažuje veškerá negativa a je pro mou práci v designu nejcennější.
Představ nám své směřování v rámci designérské práce. Na který svůj výtvor jsi například nejvíce hrdý? Před nedávnem jsi zaznamenal úspěch se svým modulárním svítidlem, patří mezi tvé oblíbené návrhy, nebo máš již jiné favority?
Je to asi přirozené, že novější návrhy bývají myšlenkově aktuálnější a pro mě tedy i oblíbenější. Patří mezi ně určitě Puff stool. Baví mě, kolik práce jsem do ní vložil, a přitom působí tak jednoduše. Mezi mé favority ale patří také již zmíněné stolní svítidlo Sinusoida, na kterém jsme spolupracovali s designérkou Pavlínou Štěpařovou, nebo downhill skateboardingová deska GripP9000, která si dokázala najít pevné místo na trhu se sportovním vybavením nejen u nás, ale i za oceánem.
Myslel sis odjakživa, že budeš designérem, nebo jsi v dětství snil o jiné profesi?
Chtěl jsem být pilotem nebo architektem. Vystudoval jsem však IT a právě končím studium produktového designu. Možná to může vypadat jako úplný zmatek, nicméně já v tom vidím paralelu. Směřuji k takovým pracím, v rámci nichž mám důvěru okolí i svobodu.
Necháváš se ve tvorbě běžně ovlivnit současným děním? Reaguješ na společenská témata? Řešíš například problematiku ekologie i v dalších svých pracích?
Dění kolem mě má určitě vliv na moji tvorbu, ale nesnažím se moji tvorbu ovlivňovat současným děním. Reaguji na nové výzvy doby a zakládám své nápady na pevném základu. Problematiku ekologie řeším i v mých předchozích pracích pomocí šetrného a zodpovědného designu. Takový přístup by měl mít každý.
Kdo tě nejvíce podporuje ve tvé designérské práci?
Podpora přichází z různých stran a nedá se říct, že by někdo byl na prvním místě. Velmi si vážím toho, že ji cítím jak od své rodiny a přítelkyně, tak i od kolegů v práci nebo pedagogů v ateliéru. Každý k tomu přispívá jiným způsobem, a dohromady to tvoří silné zázemí, které mě posouvá dál.
Stává se, že tě někdy trápí tvůrčí krize? Máš nějakou strategii, jak ji překonat?
Občas se dostanu do tvůrčí krize, když si kladu otázku, jestli má moje práce vůbec smysl. Přijde mi smutné, že pro některé lidi design neznamená nic, i když jsou každý den obklopeni předměty, které někdo navrhl a věnoval jim spoustu času a energie. V takových chvílích se ptám: „Má to cenu, když si toho tolik lidí ani nevšimne?“
Nakonec mě ale uklidní uvědomění, že i když si většina lidí těch věcí vědomě nevšímá, je to vlastně pozitivní – protože to znamená, že jim nevadí a mohou fungovat přirozeně v jejich životě.
Na čem právě pracuješ? Jaké jsou tvé plány do budoucnosti?
Právě vyvíjím několik projektů souběžně. Mohu zmínit můj oblíbený a nevšední porcelánový filtr na kávu, kterou mám tak moc rád. Finální prototyp již testuji a těším se, až ho budu moci představit veřejnosti. Chtěl bych se dostat k designu věcí, které používají milióny lidí, kde je zodpovědnost designéra za návrh opravdu vysoká.
Jak odpočíváš? Co tě kromě umění či designu baví a nabíjí novou energií?
Odpočívám hodně netradičně – už víc než deset let závodím v disciplíně streetluge, což je část downhill skateboardingu. Ležíte na speciální desce a řítíte se z kopce rychlostí přes 100 km/h. Tenhle adrenalin mě dokonale vyčistí od všech myšlenek – a když dojedu, jsem sice vybitý, ale zároveň nabitý novou energií a vnitřně vyrovnaný.
Jaké výzvy tě v rámci designu nejvíc tíží?
Vnímám, že společnost často podceňuje význam designu, přitom kvalitní design může lidem zpříjemnit život, učinit ho praktičtějším a udržitelnějším. Mnozí moji vrstevníci proto nemají pocit, že by v oboru mohli najít perspektivu a spravedlivé ohodnocení. Chtěl bych, aby se to změnilo – abychom byli za svou práci bráni vážně a férově odměněni.
Děkuji za rozhovor a přeji, aby si tvá tvorba našla cestu k lidem, kteří ji ocení.
Julie Vojtková
Více se o Andreji Iličovi dozvíte na jeho webu: https://andrejilic.com/
Navštívit můžete též jeho Instagram: @andrej_ilic_dsgn
Práci si můžete prohlédnout také na: https://www.studentskydesign.cz/cs-cz/detail/1366/


