Design Cabinet CZ

22.03. 2009

Rozhovor s Jiřím Janíčkem

rozhovory

Dobrý den Jirko, jste v Design Cabinetu CZ vždy milým hostem, ať se vrátíte právě odněkud ze světa nebo přijedete z Ostravy nebo Brna.

Navrhl a realizoval jste symbol - cenu pro celostátní soutěž Národní cena za studentský design 2008. Vystudoval jste obor Průmyslový design VUT v Brně na (1992-1999) u doc. Ing. arch. Jan Rajlicha. Věnujete se návrhům a realizacím v této oblasti. Ráda bych Vám položila pár otázek k Vašemu osmiměsíčnímu pracovnímu pobytu v Indii.

Kde přesně jste působil?

Pobýval jsem ve městě Pune – asi dvě hodiny cesty od města Mumbai, středozápad Indie.

Jak jste se ke spolupráci dostal?

Vyhledával a oslovoval jsem větší firmy. Obecně není v Indii mnoho velkých firem věnujících se kvalitnímu průmyslovému designu. Firma, ve které jsem pracoval, se účastnila mezinárodních přehlídek designu. Samotné vyřizování formalit trvalo jen několik týdnů. Moje zkušenosti z oboru pro ně byly zajímavé, takže spolupráci nic nebránilo.

Jednalo se o jednu z největších designérských firem v Indii, která se vedle průmyslového designu věnuje také architektuře a grafickému designu (www.lokusdesign.com).

Indie má v oblasti designu velký potenciál. Má sice výtvarně a technologicky zpoždění oproti západnímu trhu o 5 až 10 let, ale výhodou je velký trh a levná pracovní síla. Obecně je známo, že se výroba z Číny přesouvá do Indonésie, Indie a na Taiwan.

Začala i expanze několika velkých indických firem na evropské trhy. Například indická firma MITTAL je majitelem Vítkovických oceláren. Koncern TATA se stal majitelem továrny na pytlíkové čaje Jemča, měl zájem o české sklárny aj. Celý svět ví, že právě tato firma uvedla loni na trh nejlevnější vozidlo na světě. Kromě pracovní zkušenosti bylo pro mě velkým zážitkem také seznámení se s místní kulturou a historií.

Čeho se Vaše práce týkala?

Některá ze zadání byla z oblasti zdravotnictví. Různé ovládací a měřicí přístroje, světelné panely, LCD přístroje. Další oblastí mé práce byly návrhy různých plastových nádob pro domácnost.

Projevily se odlišnosti v práci designéra tam a v Evropě?

Pracovalo se v týmu stejně jako u nás. Tři designéři a dva konstruktéři. Byl jsem hlavním designérem a spolupracoval se dvěma absolventy. Ve firmě bylo několik dalších týmů zaměřených například na grafický design a automobily. Při řešení zakázek se postupuje obdobně systémem vlastních návrhů a řešení, volby dalších postupů, schůzek s klienty a schvalování. Odlišný (trochu komplikovaný) byl průběh zadávání, schvalování, jednání s klientem, který se často (z nepochopitelných důvodů) prodlužoval. Naopak samotná realizace pak často probíhala velmi rychle, bez modelu a prototypu - z konstrukce rovnou do sériové výroby. Důvodem toho zrychleného procesu realizace je obava z čínského kopírování. Trh je velmi rozsáhlý a často, tak jednou do roka, se mění design. Nepočítá se v dlouhodobém, pěti až desetiletém horizontu. Návratnost nového designu běžných užitých předmětů je otázkou několika týdnů.

Jaká je v Indii v oblasti designu situace? Podporuje stát například studentský design?

Ne, nemám zprávy o podpoře studentského designu. Rozhodně neprobíhá obdobná soutěž jako je u nás Národní cena za studentský design. Pro absolventy to představuje úskalí – nemají za studií možnost získat zkušenosti ze soutěží. Chybí mezinárodní prezentace i samotné srovnání v rámci země. Studenti nebo čerství absolventi se hlásí do mezinárodních soutěží, a tam logicky nemají šanci dosáhnout na vítězství. Obecně pokulhává indický design za světem ve výtvarné složce i tvarosloví. Absolventi se snaží co nejrychleji se zaměstnat, upíchnout se ve firmě a získat možnost prezentovat se za ni. To byl i případ mých spolupracovníků. Renomé se získává těžko.

Co jste říkal indickému designu?

Tamní design mě neoslovil, ale vzhledem k jejich pracovitosti a houževnatosti věřím, že o něm brzy uslyšíme...

Prošel jste nějakou zajímavou událostí v této oblastí?

V průběhu mého pobytu firma procházela řízením certifikátu ISO 9001-2000. To je na Indii skutečně hodně překvapivé! Pod vlivem tohoto řízení došlo již v průběhu mého pobytu k řadě změn. Od samotné struktury ve vedení firmy až po formuláře. Bylo zajímavé sledovat a být přímo účasten procesu tohoto řízení. Další zajímavou zkušeností bylo sledovat to, jak se firma aktivně snaží.

Připravujete se na další cestu za designem za hranicí Česka?

V navázané spolupráci v Indii pokračuji nadále externě. V současné době se snad rýsuje nějaká spolupráce s jedním holandským studiem, ale nyní se chci soustředit na práci v Česku a nabídnout klientů mé zkušenosti :-)

Budeme se těšit na další zprávy o Vaší práci doma i v zahraničí i na osobní postřehy. Děkuji za příjemný rozhovor a hodně úspěchů v tvorbě.

Dita Hálová
www.amadrajva.net
www.lokusdesign.com

Naši partneři:

  • Slovenské centrum dizajnu