Design Cabinet CZ

16.10. 2025

Rozhovory k Národní ceně za studentský design 2025 – Mathias Paclík

rozhovory

Seznamujeme vás s nominovanými účastníky soutěže Národní cena za studentský design 2025. Kubistický design v novém světle – i to je kolekce vánočních ozdob Endemit. Její autor, Mathias Paclík, propojil inspiraci tradičními formami s novou barevností a postupy a vytvořil ozdoby, v nichž se setkává odkaz českého kubismu s moderním designem.

Do soutěže ses přihlásil s kubistickou kolekcí vánočních ozdob pojmenovanou Endemit. Můžeš, prosím, čtenářům vysvětlit, jak se tento název vztahuje k českému kubismu?

Kubismus je unikátní fenomén, který se ve formě architektury a interiérových doplňků vyskytuje pouze u nás v Česku. Má kolekce se jím výrazně inspiruje a posouvá ho moderním směrem. Název kolekce Endemit tedy odkazuje na tento směr, který nikde jinde nenajdeme.

 

Co tě inspirovalo k vytvoření kubistické kolekce vánočních ozdob? 

Hlavním podnětem pro mne bylo tehdejší zadání oborové práce. První varianta kolekce vznikala jako vánoční dekorace do kubistické kavárny, jejíž interiér byl zdoben díly slavných českých kubistů, jako byli například Pavel Janák nebo Vlastislav Hofman. Jejich práce mi byly přirozeně velkou inspirací, nejen v oblasti designu, ale i užitých dobových technologií, a proto jsem se na ně snažil navázat. Bohužel jsem tento první návrh musel kvůli technologické a časové náročnosti brzy opustit. Ke kolekci jsem se nakonec vrátil po půl roce v rámci mé maturitní práce, tehdy jsem ale se vším začal prakticky od začátku. Hlavní myšlenka sice přetrvala, provedení se ale znatelně proměnilo. 

 

Co tě na kubismu baví a v čem spatřuješ jeho nadčasovost a aktuálnost? 

Na kubismu mě nejvíce baví jeho dynamika, je v lecčems takový jasný a rázný – všimnete si ho. Přijde mi, že kvůli své geometrické přesnosti a jednoduchosti je stále aktuální, zároveň ale neztrácí svůj expresivní charakter.

 

Jak probíhal proces tvorby ozdob od nápadu až po finální keramické provedení? Byl tento proces časově náročný?

Nejprve přišla na řadu rešerše, během níž jsem si postupně ujasnil, co od své práce očekávám. Začal jsem tvarováním samotných ozdob, musel jsem být obzvlášť opatrný, aby bylo stále možné tvar zaformovat a odlít. Ozdoby jsou geometricky přesné, a tak byl tento výrobní proces jedinou možností. Brzy proto přišlo na řadu navrhování forem. Ty musely být ze sádry, aby mohly odsávat vodu z licí hlíny. Vzhledem k vysoké komplexitě forem jsem se rozhodl vytisknout plastové formy, do kterých se odlily sádrové formy a teprve do nich bylo možné odlévat samotné ozdoby. Po odlití první série přišlo na řadu retušování ozdob a následně proběhl výpal v peci. Na vypálené odlitky byla nanesena barevná glazura a poté proběhl druhý výpal. V tento moment už zbývalo ozdoby jen polepit černými detaily v podobě samolepek a vypálit je v troubě. Celý proces od navržení až po výrobu trval asi 4 měsíce.

 

Přepadly tě během tohoto projektu nějaké pochybnosti, došlo k nějaké krizové situaci, kdy se ti nedařilo?

Během celého projektu se objevil nespočet problémů, kdybych měl ale vybrat úsek, ve kterém se mi dařilo nejméně, bylo by to pravděpodobně navrhování 3D tištěných forem na sádrové formy. Šlo o zdlouhavý proces, který vyžadoval i radikální přepracování samotných ozdob. Myslím si, že jsem ve výsledku přemodeloval úplně každý záhyb, nic nemohlo zůstat bez korekce. Finální odlévání forem a následně i ozdob už potom bylo jako za odměnu.

 

Co ti práce na tomto projektu přinesla? Naučil ses něco nového?

Projekt mi určitě přinesl nový pohled na věc. Vyzkoušel jsem práci s materiály, se kterými se pravděpodobně ve svém stávajícím oboru (průmyslovém designu) jen tak nesetkám. Také jsem měl poprvé příležitost vytvořit si svůj autorský produkt a zabalit ho do vlastního obalu. Tento projekt celkově považuji za doposud můj nejkomplexnější a tím pádem i nejpřínosnější.

 

Vytvořil jsi tři barevné varianty kolekcí po třech kusech. Jak jsi uvažoval při volbě barevných kombinací a tvarů?

Jelikož se jedná o vánoční ozdoby, od začátku jsem chtěl, aby byla kolekce veselá. Tři hlavní barvy byly jasná volba vzhledem k počtu ozdob. Modrá je tradiční, oranžová je moderní a bílá tu s námi vždy byla i bude. Abych kolekci sjednotil, doplnil jsem ozdoby ostrými černými detaily, které kontrastují s oblou barevnou glazurou. 

 

Jak kolekce kombinuje tradiční kubistické principy s moderním pojetím?

Kolekce kombinuje tradiční prvky, jako je například charakteristické kubistické tvarosloví a materiální pojetí v podobě glazované keramiky s moderními přístupy v podobách křiklavé barevnosti a jednoduchého řešení obalu. Myslím si, že tato kombinace přináší ideální balanc mezi oběma směry.

 

Kolekci jsi chtěl navrhnout do posledního detailu, proto jsi vytvořil také již zmíněný obal, který barevně koresponduje s ozdobami. Co bylo největší výzvou při vytváření funkčního souboru ozdob a obalů?

Zpracování papírového obalu bylo přirozeně mnohem snazší než výroba samotných ozdob. Z nich vyplynul design, barevnost a částečně i grafická úprava. Nejvíce práce mi proto zabralo navržení fixace ozdob. Jelikož má každá ozdoba výrazně odlišné proporce, bylo velice obtížné najít systém, který by spolehlivě ochránil všechny kousky, ale zároveň do obalu harmonicky zapadl svou estetikou. Po dlouhém experimentování jsem nakonec přišel s variantou v podobě jemných oblých klop, které citlivě doplňují samotné ozdoby a nestrhávají na sebe příliš pozornosti. 

 

Kolik kusů ozdob v této chvíli existuje? Plánuješ kolekci vyrobit ve větším počtu? Myslíš, že by měla potenciál zaujmout například sběratele?

Momentálně existuje pouze jedna kompletní kolekce a výroba další je zatím nejistá. Celý proces je velice časově náročný, ne každá ozdoba se povede hned napoprvé. Určitě bych ale chtěl v budoucnu zhotovit několik dalších kusů. Myslím si, že by si tento produkt své zájemce najít mohl, jelikož vánočních kubistických ozdob na trhu moc není. 

 

Přihlášený projekt jsi vytvořil v rámci svého studia na Vyšší odborné škole grafické a Střední průmyslové škole grafické Hellichově. Byl jsi se studiem na této škole spokojen? 

Na Hellichovce jsem vystudoval Design obalů a objektů. Studium jsem si užil a vděčím mu za to, kde jsem. Bylo mi tu poskytnuto dobré vedení a mnoho inspirace, která mě bude ovlivňovat ještě hodně dlouho. 

 

Co tě přivedlo k tomu se přihlásit do soutěže Národní cena za studentský design?

O soutěži jsem se dozvěděl právě při studiu na Hellichovce. Škola pravidelně přihlašuje své studenty do podobných soutěží a tento rok byla účast nabídnuta i mně, jelikož má maturitní práce Endemit hezky zapadala do kategorie produktového designu. 

 

Chtěl by ses designem živit? Kde pokračuješ ve studiu?

Design mě baví, je to můj velký koníček. Živit se svou zálibou je samozřejmě sen každého, včetně mě. Snažím se proto dělat, co je v mých silách, aby se toto přání naplnilo. Ve studiu designu pokračuji v ateliéru Průmyslového designu na UMPRUM. 

 

Jak důležitá je pro tebe reakce tvého okolí na tvou tvorbu? 

Reakce okolí je pro mě naprosto zásadní při každé práci. Zvláště u větších projektů tohoto typu je velice jednoduché ztratit zdravý odstup a zacyklit se. Tomu se snažím vždy vyvarovat právě konzultací s různými lidmi. Každý názor mě totiž může nějak obohatit.

 

Necháváš se ve své tvorbě běžně ovlivnit současným děním? Reaguješ na společenská témata?

Současným děním se nechávám ovlivnit zpravidla pouze tehdy, pokud má pro mou práci nějakou relevanci. Jinak si myslím, že moderním trendům nepropadám.

 

Zaznamenal jsi úspěch se svou pop-up knihou Piet Mondrian, která obdržela titul nejkrásnější česká kniha roku 2022. Jaký význam podle tebe mají podobné soutěže pro mladé designéry? Máš pocit, že tě posouvají dál?

Soutěže tohoto typu jsou skvělá příležitost, jak se jako začínající designér můžete zviditelnit. Registrace do většiny soutěží je zdarma nebo za zanedbatelný poplatek, což je dělá velice dostupnými. Každý si tak může vyzkoušet, jak na tom je v porovnání s ostatními, a co si o jeho práci myslí zkušení profíci v oboru.  

 

Děkuji za rozhovor a přeji hodně štěstí v tvorbě.

Julie Vojtková

 

 

Práci si lze prohlédnout také na: https://www.studentskydesign.cz/cs-cz/detail/1293/ 

Autora můžete kontaktovat na: paclik.mathias@gmail.com


 

Připojené obrázky

Naši partneři:

  • Slovenské centrum dizajnu