Design Cabinet CZ

20.10. 2014

Rozhovory v rámci Národní ceny za studentský design 2014_Anna Štysová

Články

Rozhovor s nominovanou účastnicí letošního ročníku Národní ceny za studentský design Annou Štysovou. Anna soutěžila s publikací Je to potřeba, zabývající se rolí autora, kurátora, instituce a grafického designéra.

Role autora, kurátora, instituce, grafického designéra...Jak dlouho ti leželo téma tvé knihy - role grafického designéra ve vztahu k ostatním zúčastněným profesím a aspektům, které ovlivňují vznik jakéhokoliv díla - v hlavě?

Od začátku, kdy jsem se rozhodla tímto tématem zabývat, tedy od listopadu 2013, jsem věděla, že práce bude zaměřená na designéry nejen z jejich pohledu. Zajímala mě definice oboru, ke které mi přišlo nezbytné získat názory jejich mimooborových spolupracovníků.


Výběr jedenácti dotazovaných osobností české galerijní scény byl subjektivní, co bylo pro tebe měřítkem jejich úspěchu?

Je to prostý. Oslovila jsem ty, jejichž práce mi přišla inspirativní. Zajímalo mě, jak jejich projekty vznikaly a názory těchto osobností na obor grafický design.


Sama jsi ve své knize trochu vystoupila z role grafického designéra a přijala roli autorskou, editorskou, produkční. Jak ses v této nové úloze cítila, nezalíbila se ti?

Vše to krásně splynulo a ve finále do sebe zapadlo. Nemyslím si, že jsem byla víc produkční než grafický designér apod. Měla jsem celou dobu 100% přehled, co se v mém projektu děje. Díky tomu jsem si uvědomovala, jak se moje počínání mění, v čem třeba bylo naivní, a jak ovlivňuje výslednou formu.


Setkání se se všemi jedenácti osobnostmi ti trvalo pouhý měsíc, jak dlouhá však byla práce na celé knize?

Ve skutečnosti první setkání probíhala už od půlky listopadu 2013, kdy jsem začala pracovat na teoretické diplomce. Vše jsem si nahrávala. Doma jsem se k tomu vracela a hledala v rozhovorech konkrétnější témata do praktické diplomky. Pouhý měsíc pak trvalo získání všech odpovědí na moje otázky do knížky „Je to potřeba". Intenzivně jsem na knížce začala pracovat asi od února do obhajob v květnu. Po obhajobách jsem knížku doplnila o můj text vysvětlující celý projekt. Dále jsem pak strávila přibližně měsíc na korekturách, tisku, kompletaci a ručním vázání celého nákladu. S ruční vazbou mi pomohli kamarádi z fakulty, především Karel Bařina.


Dospěla jsi při své práci alespoň k některým odpovědím na nastolené otázky?

Opravdu jsem si mnoho věcí ověřila na vlastní kůži. Především jsem získala sebevědomí a odvahu pustit se do náročného projektu. Nadšení a skvělá spolupráce s respondenty mě také motivovala k dotažení práce do konce.


Čím byly pro tebe významné právě postřehy kurátorů Yvony Ferencové a Ondřeje Chrobáka?

Yvona a Ondřej mě přesvědčili o tom, že ke grafickému designu mají opravdu co říci. Jejich postřehy pozitivně ovlivňují také grafická řešení jejich projektů. Oba dokážou věci trefně vystihnout. Díky setkání právě s Yvonou a Ondřejem jsem vydefinovala mnoho otázek do rozhovorů v knize, tak aby odpovědi zprostředkovaly to, co chci knihou říci.


Vstoupila jsi zřejmě do trochu opomíjených vod, existuje vůbec něco jako teorie grafického designu?

Musím říct, že jsem nenašla odpovědi, které jsem v té době hledala. Ale mění se to. Roste u nás zájem, spíše ze strany designérů, více obor popsat či definovat. Určitě stojí za zmínku aktivita teoretičky Kateřiny Přidalové, kniha Proto a koncepce katalogu Nej české knihy 2013 od grafiků Petra Bosáka a Roberta Jansy, ze zahraničí např. projekt All Possible Futures.


Jak by se zainteresovaní a zvědaví mohli dostat k tvé publikaci?

Knihkupectví ArtMap má několik výtisků v Brně, v Praze a ve svém e-shopu. Zanedlouho nabídne knížku také e-shop časopisu Font a dva kusy jsem dávala do Tranzitu. Taky můžete kontaktovat přímo mě na facebook - Anna Nasová nebo mail - annastysova@gmail.com.

Jaké jsou tvé další profesní plány?

S Káťou Novotnou a Kubou Konvicou jsme založili skupinu IDDQD. Společně chceme vytvářet low budgetová grafická řešení pro kulturně zaměřené instituce. Nechceme se zabývat pouze vizuální stránkou, ale chceme zlepšovat celkový chod instituce a udržitelnost efektivního provozu do budoucna. Nyní pracujeme na prvním větším společném projektu pro Galerii města Blansko.

Jaký význam má pro tebe nominace v rámci Národní ceny za studentský design?

To v tuto chvíli asi nedokážu zhodnotit. Především v šanci, že se o mé práci dozví širší okruh lidí.

 

Děkuji za rozhovor.

Květa Čulejová

Připojené obrázky

Naši partneři:

  • Slovenské centrum dizajnu