Design Cabinet CZ

06.12. 2014

Rozhovory v rámci Národní ceny za studentský design 2014_Barbora Dušátková

rozhovory

Rozhovor s oceněnou účastnicí letošního ročníku Národní ceny za studentský design. Ocenění Dobrý design Barbora získala za svou sbírku poezie I.M.Jirouse Magorova mystická růže.

Vybrala sis pro svou sbírku poezii I. Martina Jirouse, máš ji sama ráda?

Definitivně ano. Mám ráda podtexty, které jsou v básních skryty, ačkoliv se básně často zdají jednoznačné. Mám ráda, jak a jaký jazyk Jirous používal. A je mi také blízké jak živě připomínají dobu, v níž vznikaly.

 

Jaký máš ze své pozice studentky vztah k českému undergroundu?

Osobně český underground nesmírně oceňuji a vážím si ho. Je to svébytná a velmi cenná část české kultury. Díla, která vznikala v prostředí undergroundu, jsou takřka zpravidla velmi kvalitní. Je pro mě nepochopitelnou škodou, že kultura českého undergroundu je stále ještě skryta a nedoceněna.

 

Barboro, píšeš, že tvá kniha odkazuje k samizdatu, v čem konkrétně?

Snažila jsem se volně převzít určité typické vizuální i tvůrčí prvky samizdatové literatury. A to ať už jde o snadno dostupné a levné materiály a technologie, nebo i o netradiční zpracování které je umožněno nízkým nákladem. Příkladem toho je netradiční ruční vazba, tisk na běžné černobílé laserové tiskárně nebo použití levného recyklovaného papíru.

 

Knížka je doprovázena působivými ilustracemi. Jakou technikou jsi je vytvářela a co bylo jejich inspirací?

Stejně jako pro celou knihu mi i u ilustrací byl inspirací samizdat. Především pak samizdatové časopisy a některé knihy nebo také dobové publikace k výstavám. Vytvořila jsem počítačovou grafiku, jejíž forma se podobá obrazu z kopírky. Tím odkazuji na vzhled samizdatu, který se v 80. letech často rozmnožoval pomocí černobílých xeroxů. V grafikách jsou rozpoznatelné útržky textů psané na psacím stroji. Nečitelnost těchto textů má spojitost se špatnou čitelností některých kopií, které byly opsány na 10 - 12 průklepový papír. Každá grafika se také pojí s básní, u níž je umístěna.

 

Tvá knížka se mi moc líbila, nepřemýšlela jsi o vytvoření celé edice Magorových básnických sbírek?

To mě velmi těší. Kniha vznikla jako má absolventská práce na VOŠ grafické v ateliéru knižní grafiky. Vytvářela jsem ji jako solitér. O vytvoření edice jsem neuvažovala. Pokud by se mi, ale taková příležitost naskytla, ráda ji využiji.


A jaké jsou tvé další tvůrčí plány?

Na rok jsem vycestovala do Spojených Států, kde se snažím vidět vše, co jde. Po návratu do Čech bych se ráda vrátila ke studiu grafiky, ilustrace nebo kresby.


Co pro tebe ocenění Dobrý studentský design znamená?

Ocenění mě nesmírně potěšilo. Těší mě, že o knihu, která na sebe nepoutá barevností a netradičními materiály, má stále ještě někdo zájem. Dodalo mi to spoustu energie pro další tvorbu. Je to pro mě také poděkování ateliéru, v němž jsem se naučila spoustu věcí, které se do knihy promítly.

 

Děkuji za rozhovor.

Květa Čulejová

Připojené obrázky

Naši partneři:

  • Slovenské centrum dizajnu