Design Cabinet CZ

17.06. 2017

Trendy nejen čalounění na imm cologne 2017

novinky

Útulnost, zabydlenost a zdobnost (i tím, co včera bylo kýčem) – svoboda – konec minimalismu a purismu? – inspirace přírodou a etnickými vlivy – ruční práce – nové způsoby zpracování, nové nápady a technologie

Celkový dojem

 

Před 50 lety, 14. ledna 1967 začala éra Hippies – květinových dětí. Jednalo se o revoltu mladých lidí z převážně dobře situovaných rodin proti konvenčnímu životnímu stylu. Mládež utíkala před rodičovskou posedlostí blahobytem, před povinnostmi a vzděláváním. Mladí chtěli svobodu, přátelství, všeobjímající lásku a sex, mír a volné užívání drog. Byli fascinováni východními filosofiemi. I když hnutí bez hlubších idejí za několik málo let zaniklo, Hippies celosvětově zanechali jasnou stopu v hudbě, rockových festivalech, ale i v bydlení. Neboť pro ně, pro lásku a sex, bylo vytvořeno první vodní lůžko.

Letos, na imm v Kolíně nad Rýnem 2017, se zdá, že se revolta opakuje, a to v odmítání diktátu trendů, které doporučují „méně je více“. V expozicích jen mála firem byl prezentován minimalismus a stylová čistota = purismus.

 

Kýč se stal uznávanou zdobností

 

Interiéry jsou přeplňovány zejména doplňkovými drobnými věcmi, což vše je označováno za „zabydlenost“. Nová zdobnost, které se říká útulnost, umožňuje dekorovat byt vším, co se obyvateli líbí, po čem touží, i kdyby to byli sádroví trpaslíci v květináči. Opět je fascinace orientem, ručními pracemi, přírodními materiály a tvary a vzory z přírody převzatými. I velmi tradiční výrobci, jako je německá firma Schramm, představil křesla s odnímatelným čalouněním a ručně pletenou nosnou kostrou.

 

Útulné pohodlí

 

Součástí probíhající revolty je požadavek na maximální pohodlí a neformální polehávání místo sezení. Výrobci reagují zvětšenými rozměry, individuálním polohováním, komfortními čalounickými materiály. Pohovky doplnily hromady polštářů různých tvarů, velikostí, druhů potahových materiálů, jednobarevných nebo se vzory navrženými předními designéry. V nabídce německé firmy Himola jsou nově křesla a pohovky s prodlouženou hloubkou sedací plochy. Jde o snahu ušetřit zákazníkovi náklady na systémy, které u ostatních křesel a pohovek umožňují zvětšování hloubky sedu posunováním sedadla nebo opěradla, mechanicky či elektricky. Himola patentovaný elektrický akumulátor pro polohování křesel a pohovek úspěšně využívá na dalším novém čalouněném nábytku, volně umístěném v obytném prostoru. Je to velmi šikovné – žádné vodiče se neválí po zemi, křeslo, šézlong či pohovku lze bez ohledu na elektrickou zásuvku umístit v místnosti kdekoliv. 

 

Materiály, tvary, barevnost, vzorování

 

Na potahy se, kromě usní a tkanin z kvalitní vlny, stále více uplatňují luxusní vlasové textilie, tedy nízké osnovní i útkové plyše a Alcantara. Velice zajímavé, pískovcovými skalními útvary inspirované, bylo dílo průkopníka biomorfické estetiky, produktového londýnského designéra Ross Lovegrove, vystavené v jednom z bulvárů výstaviště. Z dálky vypadalo „dřevěně“, až zblízka znalci poznali, že pruhy v barvách zlatavých až hnědavých pískovců jsou z Alcantary. Umělec uvádí, že nápad na takovou realizaci dostal při zhlédnutí barevnice materiálu Alcantara, kvalitní náhrady živočišných produktů, se kterým pro něj bylo potěšení pracovat. Jeho přáním je, aby návštěvníci shlédli současné sochařství vytvořené digitálním procesem a potěšili se vysoce inteligentním materiálem.

Současně stále vládnoucí odstíny šedé a hnědé barvy, i když již někde přecházejí do zelených a modrých temných tónů doplněných pastelovými i výraznějšími barvami, byly zřejmě kubistickou inspirací designéra Edward van Vliet, firma Leolux. Na pozadí bílého závěsu s pestrou „zahradou“ plnou květů a ptáků z tvorby Olafa Hájka (1965), uměleckého ilustrátora českého původu žijícího v Berlíně, vynikaly krystalické tvary svítidel, čalouněných taburetů a „buněčného“ vzorování na kobercích, plédech a polštářích. Olaf Hájek čerpá inspiraci z práce Fridy Kahlo, Boticelliho a z kubánských reklamních plakátů 60. let.
 

Nové nápady a technologie

 

Švýcarský designér Alfredo Häberli našel na bleším trhu koženého slona, který je prostorově složen z plochého kusu usně a získal tak trojrozměrný tvar. Slon se stal inspirací pro návrh koženého křesla z jednoho kusu umně střižené a zajímavě výborně sešité býčí kůže pro firmu de Sede. Systém provedení je chráněn patentem. 

Dalším zajímavým nápadem je u firmy Rummel Matratzen rozpojitelné spojování zdrhovadlem (zipem) pěnových dílců matracového jádra. Důvodem je možnost individuálního výběru tuhosti jednotlivých částí matrace. Ve výrobě čalounění včetně matrací se sice zdrhovadla používají již dlouhou řadu let, ale vždy jen v oblasti potahů. Proto spojování měkkých polyuretanových pěn vlepeným rozpojitelným zdrhovadlem je překvapivé. (Pozn.: první skutečné zdrhovadlo bylo vynalezeno v roce 1913 – patentováno 1917 – Švédem  Gideonem Sundbackem, který emigroval do Kanady. Svůj název „zipper“ získalo zdrhovadlo podle svého zvuku při zavírání až v roce 1923).

Další nápad je zdobné uzavírání potahů křesel a židlí, který měl Leolux již loni, ale nám se tehdy nedařilo zjistit, jak to celé vzniklo. Postup je zvláštní: uzavření je pomocí všitého Oke prvku (místo zdrhovadla). A aby to bylo zdobné, tak se ručně propojují strojové švy ručním proplétáním. Je to úsměvně překvapivé napodobit zdobné strojové šití, které samo napodobuje náročné umné rukodělné vyšívání, takto kombinovaným strojově ručním způsobem.

 

Helena Prokopová

Foto: autorka

 

Převzato z Dřevařského magazínu 3/2017

www.drevmag.com

 

 

 

Připojené obrázky

Naši partneři:

  • Česká Stavební Akademie
  • Slovenské centrum dizajnu
  • Nadace pro rozvoj architektury a stavitelství