Design Cabinet CZ

02.07. 2019

MATERIAL TIMES

Recenze

Soustřeďme se na nenápadné souvislosti!“ vyzývá letošní čtvrté vydání časopisu. Mnohé zaznamenáme jen koutkem oka, a přece to utváří svět kolem nás. Čtvrté tištěné číslo Material Times odhaluje živné i sžíravé vazby mezi lidmi, materiály, místy, věcmi a organismy. Na sto třiceti stranách čeká dvacet článků s autorskými fotografiemi a ilustracemi. Mají za cíl poodhalit méně patrné souvislosti, které se nám denně objevují před našima očima.

Vazby k věcem zkoumá článek, ve kterém se Kristina Veinbender soustředí na české snahy o provozování reuse center. Tradiční bazary jsou jen prvním stadiem šetrného zacházení s věcmi z druhé ruky, čím dál více lidí a spolků se inspiruje v zahraničí a vytváří místa, kde mohou lidé odkládat již nevyužívané věci a jiní si je zase odnášet, popřípadě i opravovat a renovovat. Na téma odpadu navazuje Lucie Tomanová v rozhovoru s docentem Vladimírem Kočím, naším předním odborníkem na analyzování dopadu životního cyklu produktů na environment. Kočí hovoří o potřebě změny našeho životního stylu, o rozdílu mezi papírovou taškou a igelitkou i o limitech selského rozumu. František Marčík se ve svém textu věnuje globálním poruchám klimatu, které zažíváme v souvislosti s rostoucí hladinou oxidu uhličitého v atmosféře. Vypočítává kroky, které mohou vést ke zlepšení situace, zároveň ale jasně uvádí, že ignorování tohoto závažného problému bude mít pro náš svět katastrofální důsledky.

Článek Mrtvý zboží ani neviditelná ruka trhu nebere se věnuje textilnímu odpadu. Redaktorka Tereza Špinková se zaměřuje na fenomén mrtvých skladů, takzvaný dead stock. „Někdy stačí, aby se nastalo nic… a je konec. V případě nikdy nenošeného oblečení, jež v lepším případě vyletí komínem, to platí doslova,“ otevírá téma Špinková. Tvůrčí využití toxického odpadu pro změnu popisuje Kateřina Zvelebilová, která pod titulkem Glazuje odpadem popisuje slibně se rozvíjející nizozemský projekt Ignorance is Bliss.

Hřiště má problém. Zahrada je víc, píše redaktorka Kateřina Přidalová. Pomocí odborných studií i zažitých zkušeností obyvatel města charakterizuje prostředí, které je určené dětským hrám. Sleduje materiálové i tvarové pojetí dětských hřišť, která dost často namísto prostoru pro svobodnou hru poskytují spíše optimální podmínky pro dohled a kontrolu. Městská neviditelná dramata všedních dní ve svém komiksu zachycuje i Marek Rubec, který vypráví příběh o letící července a skleněné fasádě. 

Markéta Dolejšová čtenáře bere na vtipnou i trochu děsivou exkurzi do food-tech sektoru. Představuje robotický skleník na domácí rajčátka i mobilní aplikace, které vědí lépe než kdo jiný, co si nasoukat do těla. S tématem potravinové produkce se potýká i Eliška Knotková, která se zamýšlí nad proudy krve, které každý den protečou jatkami. Co to pro náš svět znamená, když se tato životodárná tekutina mění v odpad? A může se hodit jako surovina pro výrobu nových materiálů nebo módních doplňků?

Magazín Material Times vydává společnost Happy Materials, za kterou stojí Lucie Havlová a Tomáš Hendrych. Jejich dlouhodobý zájem o materiály vyústil v založení knihovny materiálů matériO Prague. Ze zázemí knihovny v roce 2013 vzešel i samotný magazín. Cílem redakce je informovat čtenáře o aktuálních událostech v oblasti hmotné kultury. Magazín propojuje tvůrčí svět architektury, výtvarného umění, designu a řemeslné výroby se světem nových materiálů a technologií. Představuje díla a myšlenky známých osobností i začínajících či zapomenutých tvůrců, sleduje trendy, nové možnosti a postupy. Zaměřuje se na čtenáře, kteří se rádi inspirují novinkami, stejně jako na ty, kteří se zamýšlejí nad společenskými a environmentálními důsledky jejich výroby, užívání a zániku. Redakce magazínu Material Times sídlí v knihovně materiálů matériO Prague na pražském Břevnově.

Grafickou úpravu tištěného magazínu má na starost studio V8, které tvoří František Kast a Přemysl Zajíček. Magazín je dostupný v e-shopech a v síti vybraných kamenných obchodů. Tištěné číslo vychází jednou za rok a jeho obsah se nepřekrývá s články uvedenými na webu. Doporučená prodejní cena je 200 Kč.

Foto: Filip Šach, Styling: Hana Šradějová

 

Připojené obrázky

Připojené soubory

Naši partneři:

  • Slovenské centrum dizajnu