Design Cabinet CZ

01.12. 2018

Rozhovor s Barborou Cekotovou - nositelkou ocenění Excelentní studentský design 2018

rozhovory

Přinášíme rozhovor s nositelkou ocenění Excelentní studentský design 2018, kterou je Barbora Cekotová z Vysoké školy uměleckoprůmyslové v Praze. Barbora vytvořila předlohy pro psaní: Ručně psaná písma.

Kdo je Barbora Cekotová?

Jsem letošní absolventkou z Ateliéru tvorby písma a typografie na pražské Vysoké škole uměleckoprůmyslové. Věnuji se grafickému designu s výrazným zaměřením na písmo.

Ke skriptům a ručnímu psaní jsem měla vždy blízko, ale výrazněji jsem se na ně zaměřila asi před rokem, kdy jsem si toto téma vybrala pro zpracování své diplomové práce. 

 

Jaké máš pocity po udílení cen? Jakou máš radost z Excelentního studentského designu, který si získala?

Mám samozřejmě z ocenění radost. Hlavně proto, že skripty a ruční psaní je můj osobní projekt, během kterého jsem dokázala rozvinout a zdokonalit své písmařské schopnosti. Těší mě i to, že lidé v dnešní době ručně psaná písma ocení.

 

Tvoje práce se zajímá o ručně psaná písma. Kolik hodin práce zabere kvalitně zpracovat takový soubor?

Těžko říct, na své diplomové práci jsem pracovala průběžně asi 8 měsíců. Nejdříve jsem se musela hodně rozepsat, až pak jsem pracovala na konkrétní podobě písem. Hledala jsem ideální formu pro snadné a plynulé psaní současnými nástroji (fixy a markery). Jakmile jsem měla výsledná čtyři písma tvz. „v ruce“ začala jsem dávat dohromady prezentaci písem v podobě výukových šablon, a ze svých poznámek vytvořila popis písem i s návodem, jak je psát nebo který nástroj je pro psaní vhodný. Čas, který jsem nad těmito skripty strávila nedokážu přepočítat na hodiny, to spíše na hromady popsaných papírů.

 

Přemýšlela jsi, že bys později přistoupila k digitalizaci?

Digitalizaci písem nevylučuji. Nicméně má práce je postavená na obhajobě ručně psaných písem v jejich přirozené podobě, kdy se plně projeví jejich jedinečné vlastnosti. 

Písma, která jsem navrhla, prezentuji jako soubor podobný fontu, ale ve fyzické ruční podobě. 

Ve složkách najdete ukázku mínusek, verzálek, číslic, ale i dalších znaků. Variabilita písma v podobě různých řezů je u skriptů dána hlavně nástrojem a stopou jeho hrotu. Pro případnou digitalizaci mám tedy veškeré podklady. 

 

Jaký hlavní rozdíl vidíš mezi ručně psaným písmem a jeho digitálním provedením?

Jak jsem se už zmínila, je to patrně ta přirozenost a opravdovost, kterou mají skripty v ruční podobě. Dále pak snadné přizpůsobení ručně psaného písma. Když si určitý styl psaní osvojíte, tak některé jeho konstrukční prvky, jako například napojování znaků nebo ligatury, píšete zcela logicky a každý tah můžete přizpůsobit dané situaci. Při digitalizaci přistupujete na kompromisy, aby skript fungoval, ale při psaní rukou najdete vždy to nejlepší řešení pro danou situaci či plochu.

 

Děkuji za rozhovor.

Katrin Bittnerová

Více informaci o práci http://www.studentskydesign.cz, http://www.designcabinet.cz/narodni-cena-za-studentsky-design-2018-excelentni-studentsky-design-ziskali a http://www.designcabinet.cz/zvlastni-ceny-narodni-ceny-za-studentsky-design-2018-ziskali

 

 

Připojené obrázky

Naši partneři:

  • Slovenské centrum dizajnu
  • Nadace pro rozvoj architektury a stavitelství
  • Česká Stavební Akademie